Pages

Sunday, January 1, 2012

35 lagi korban pemberontakan di Syria



Kumpulan penunjuk perasaan anti-kerajaan memakai topeng bagi melindungi daripada gas pemedih mata yang dilemparkan oleh pasukan keselamatan Syria di Adlb, kelmarin. - REUTERS


BEIRUT 31 Dis. - Harapan untuk melihat pemberontakan berdarah di Syria selama sembilan bulan berakhir dengan kehadiran pasukan pemerhati daripada Liga Arab, berkecai setelah 35 lagi penduduk awam terbunuh apabila tentera melepaskan tembakan ke arah beratus ribu penunjuk perasaan antikerajaan di Damsyik dan bandar-bandar lain, semalam.

Menurut Jawatankuasa Koordinator Tempatan, rangkaian aktivis yang menganjurkan protes melaporkan sekurang-kurangnya 35 orang terbunuh dalam protes di seluruh Syria, semalam.

Mereka termasuk sembilan orang yang terbunuh di pusat bandar Hama dan lima di selatan bandar Dara, tempat di mana pasukan pemerhati Liga Arab ditempatkan.

Aktivis pembangkang sebelum ini telah menyuarakan rasa tidak puas hati terhadap misi pemerhati Liga Arab yang dihantar untuk memantau keadaan di Syria serta memastikan Damsyik mematuhi pelan damai serantau yang menggesa tentera keluar dari kawasan bandar, tahanan politik dibebaskan dan akses bebas kepada media.

Menurut aktivis, misi itu terlalu kecil dan senang diperdaya oleh kerajaan.

Sementara itu, pegawai-pegawai Syria menegaskan bahawa mereka melaksanakan pelan damai itu.

Tunjuk perasaan, semalam merupakan antara yang terbesar dan paling banyak sepanjang minggu ini apabila kumpulan pemberontak menggesa penyokong mereka menunjukkan kekuatan dengan menawan semula dataran-dataran bandar.

Beratus-ratus ribu orang dilaporkan berhimpun di jalan-jalan raya selepas solat Jumaat, semalam. - REUTERS/ AGENSI

Utusan Malaysia Online - Luar Negara:

'via Blog this'

No comments: