Pages

Saturday, January 28, 2012

2 penduduk Islam Uighur dipenjara seumur hidup



BEIJING 27 Jan. - Mahkamah China hari ini menjatuhkan hukuman penjara seumur hidup terhadap dua orang penduduk Islam Uighur yang diusir dari Kemboja, lapor Stesen Radio Free Asia.
Tindakan itu, sekali gus menunjukkan tiada tanda-tanda Beijing akan melonggarkan cengkaman terhadap wilayah autonomi Uighur di Xinjiang yang kaya dengan sumber minyak dan gas asli.
Hukuman itu dilaksanakan ketika China mahu memastikan kestabilan diutamakan dan dicapai menjelang peralihan kepimpinan hujung tahun ini.
Namun, tiada butiran lanjut mengenai kesalahan kedua-dua penduduk terbabit.
Dua penduduk Islam Uighur itu merupakan antara 20 pencari suaka politik di Kemboja selepas rusuhan etnik meletus antara penduduk Uighur dengan penduduk China Han di ibu negeri Xinjiang, Urumqi pada Julai 2009 yang menyebabkan hampir 200 orang terbunuh.
Radio Free Asia yang memetik kenyataan kumpulan aktivis melaporkan, kumpulan suaka politik itu melarikan diri selepas menyaksikan pihak keselamatan menggunakan senjata serta menahan penunjuk perasaan Uighur semasa rusuhan tersebut.
Beberapa ahli kumpulan suaka politik itu turut dipenjarakan selama 17 tahun dan bakinya tidak diketahui memandangkan perbicaraan mahkamah dikendalikan secara rahsia.
Presiden Persatuan Uighur Amerika Syarikat, Alim Seytoff berkata, tindakan China itu sepatutnya mendapat perhatian dunia terhadap layanan Beijing kepada pencari suaka politik Uighur.
"Etnik Uighur di Kemboja dihantar semula ke China dan ditindas atas tindakan mereka melarikan diri ketika keganasan tercetus.
"Kita tidak boleh membiarkan kerajaan China menekan pencari suaka politik Uighur yang berada di negara lain," katanya. - REUTERS

No comments: