Pages

Wednesday, December 21, 2011

Tentera Korea Selatan tingkat kawalan siber


Tentera Korea Selatan tingkat kawalan siber

SEOUL - Tentera Korea Selatan telah meningkatkan kawalan, semalam kerana khuatir dengan ancaman serangan siber dari Korea Utara selepas pemimpin mereka, Kim Jong-il meninggal dunia pada Sabtu lalu.

Jurucakap Kementerian Pertahanan memaklumkan mereka telah meningkatkan amaran berjaga-jaga sistem siber, Infocon kepada tahap lebih tinggi selepas media mengumumkan berita kematian Jong-il.

Agensi berita Yonhap turut melaporkan pasukan tentera telah melakukan persediaan awal dengan menggandakan bilangan askar pemerhati untuk memantau sebarang cubaan serangan atau aktiviti penggodaman­ ke dalam sistem mereka.

Tindakan tersebut diambil bagi mengelakkan insiden berulang melibatkan serangan siber oleh perisik tentera Korea Utara pada Mei lalu yang telah menyebabkan operasi sebuah bank terbesar di negara itu lumpuh.

Sebelum ini, Seoul sering kali menuduh Pyongyang melancarkan siri serangan siber ke atas laman sesawang rasmi kerajaan dan institusi kewangan di negara itu sejak beberapa tahun lalu.

Bagaimanapun, Pyongyang menafikan tuduhan itu sebaliknya mendakwa negara jiran mereka sengaja mahu meningkatkan lagi ketegangan yang telah tercetus di semenanjung Korea. Tentera Korea Selatan tingkat kawalan siber - Global - Sinar Harian:

'via Blog this'

No comments: