Pages

Friday, December 16, 2011

Sebuah lagi masjid dibakar

KUMPULAN wanita Palestin dari perkampungan Burqa berhampiran Ramallah melihat kerosakan di Masjid An-Nur yang dibakar pelampau. - Foto EPA
KUMPULAN wanita Palestin dari perkampungan Burqa berhampiran Ramallah melihat kerosakan di Masjid An-Nur yang dibakar pelampau. - Foto EPA
Pelampau Yahudi dipercayai turut conteng dengan patung Hebrew

RAMALLAH: Perosak harta benda awam membakar sebuah lagi masjid di Tebing Barat semalam dan mencontengnya dengan patung Hebrew. Kejadian itu disyaki dilakukan pelampau Yahudi yang menjadi dalang di sebalik keganasan meningkat ke atas rakyat Palestin dan tentera Israel.
Gabenor Ramallah, Laila Ghanam, berkata perosak mencurah minyak tanah di masjid perkampungan Burqa sebelum membakarnya.
Perosak mencurah minyak tanah di masjid perkampungan Burqa sebelum membakarnya. - Laila Ghanam, Gabenor Ramallah
Perkataan Yahudi untuk ‘perang’ dan ‘kumpulan Yitzhar’ satu rujukan kepada penempatan radikal Yahudi, diconteng dengan warna merah pada dinding, manakala permaidani dan kerusi dibakar.

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, penduduk penempatan menyerang rakyat Palestin dan tentera Israel sebagai tentangan terhadap operasi kerajaan Israel yang dilihat mereka sebagai bersimpati kepada rakyat Palestin.

Awal pagi semalam, pasukan keselamatan Israel merobohkan dua struktur di satu penempatan luar Yahudi tidak diluluskan di Tebing Barat digelar Mizpe Yitzhar.

Peningkatan serangan, jumlah tangkapan yang jarang berlaku dan kekurangan pendakwaan mencetuskan tuduhan bahawa kerajaan Israel tidak bertindak cukup tegas ke atas pelampau selepas dua tahun mengganas.
Kelmarin, selepas satu serangan ke atas pangkalan tentera Israel, Perdana Menteri Benjamin Netan-yahu meluluskan langkah mengetatkan kawalan ke atas pelampau, termasuk memberi tentera kuasa membuat tangkapan dan melarang pelampau daripada kawasan perbalahan.

Sementara itu di BAITULMAQDIS, Israel semalam membuka semula laluan kayu kontroversi ke perkarangan masjid Al-Aqsa kira-kira 48 jam selepas ia ditutup atas sebab keselamatan dalam satu langkah yang mencetuskan kemarahan penduduk Islam.

“Ia dibuka semula pagi ini,” kata jurucakap polis, Micky Rosenfeld kepada AFP, sambil menyifatkan ia dibuka seperti biasa kepada pelawat Kristian dan Yahudi.

Beliau berkata tiada kerja dilakukan untuk menstabil atau meminda laluan terbabit, tetapi sebuah kereta bomba diletakkan berhampiran dan tempat lain yang tidak dinyatakan sebagai langkah pengawasan. – AP/AFP
Berita Harian Online | Sebuah lagi masjid dibakar:

No comments: