Pages

Thursday, December 29, 2011

Jong-il dikebumikan



Kim Jong-un (lima dari kiri) dan bapa saudaranya Jang Song-thaek (empat dari kiri) mengetuai upacara mengangkat keranda Kim Jong-il pada upacara pengebumian pemimpin Korea Utara itu di Pyongyang, semalam. - REUTERS


PYONGYANG 28 Dis. - Beratus-ratus ribu rakyat Korea Utara berbaris sepanjang jalan-jalan bersalji di Pyongyang hari ini bagi memberi penghormatan terakhir kepada pemimpin mereka, Kim Jong-il ketika kereta hitam yang membawa mayatnya melalui ibu negara untuk upacara pengkebumian.

Anak lelaki dan pewarisnya, Kim Jong-un yang mengetuai perarakan tersebut, berjalan di sebelah kenderaan berkenaan dan sesekali dilihat menundukkan kepala sementara tangan kanannya memberi tanda hormat.

Turut sama dalam upacara yang diadakan di Istana Peringatan Kumsusan itu ialah pegawai tertinggi tentera dan pegawai parti termasuk bapa saudara Jong-un, Jang Song-thaek.

Perarakan tersebut melalui plaza utama di Pyongyang, Kim Il-sung Square, lokasi beratus-ratus ribu rakyat Korea memberikan penghormatan terakhir kepada Jong-il sejak 10 hari lalu.

Stesen televisyen turut menyiarkan imej orang ramai menangis teresak-esak, mengelap air mata dan saling menenangkan diri antara satu sama lain.

Sama seperti mendiang bapanya, Kim Il-sung keranda Jong-il dibalut dengan bendera merah.

Sebuah limusin membawa potret besar pemimpin tersebut yang tersenyum, mengetuai perarakan, diikuti tentera dan kereta yang membawa mayatnya.

Menurut Korean Central News Agency (KCNA), satu upacara memperingati Jong-il akan diadakan tengah hari esok di seluruh negara.

KCNA melaporkan, mayat Jong-il diarak sejauh 40 kilometer dalam upacara pengkebumian hari ini bagi membolehkan rakyat memberikan penghormatan terakhir.

Pemimpin Korea Utara itu disemadikan bersebelahan makam bapanya, Kim Il-sung yang juga pengasas negara komunis ini. - AGENSI

Utusan Malaysia Online - Luar Negara:

'via Blog this'

No comments: