Pages

Tuesday, December 13, 2011

Ikhwan tolak campur tangan majlis tentera

myMetro | Ikhwan tolak campur tangan majlis tentera:

KAHERAH: Ikhwanul Muslimin semalam berkata, mereka akan menolak sebarang campur tangan Majlis Tentera, pemerintah sementara negara itu, berhubung perlembagaan baru berikutan ketidaktentuan peranan tentera dalam proses berkenaan.

“Tidak ada siapa, kecuali Parlimen yang dipilih mempunyai hak merangka perlembagaan itu,” kata Khairat al-Shater, pemimpin nombor dua Ikhwan, pergerakan Islam terbesar Mesir, dalam laman Twitternya.


Anggota Majlis Tentera, Mejar Jeneral Mukhtar al-Mulla sebelum ini berkata, pihaknya akan mempunyai kata pemutus mengenai pelantikan 100 anggota panel yang akan diberi tanggungjawab merangka perlembagaan itu tahun depan.

Kenyataan itu mendorong parti Ikhwan, Parti Kebebasan dan Keadilan untuk menarik diri daripada majlis penasihat yang akan memainkan peranan menyelia kerja merangka perlembagaan itu.


“Kita mempunyai Parlimen yang akan dipilih dalam masa sebulan dan panel yang akan merangka perlembagaan itu akan dipilih oleh Parlimen,” kata pemimpin kanan Ikhwan, Mohamed al-Beltagui. - AFP

No comments: