Pages

Saturday, November 5, 2011

Penternak 'kurung' buaya dalam rumah, bot elak terlepas




2011/11/05

HANOI: Penternak buaya di Lembangan Mekong menempatkan ratusan ternakan mereka di dalam rumah dan bot bagi mengelakkan haiwan itu terlepas semasa banjir besar, lapor media tempatan semalam.

Paras air yang tinggi menenggelamkan sangkar reptilia itu dan banyak keluarga di wilayah Dong Thap terpaksa menyimpan ternakan dalam khemah rapuh dalam bot dan di rumah mereka, lapor laman berita VNExpress yang memetik pegawai dari Jabatan Pertanian dan Pembangunan Luar Bandar Wilayah.
Pegawai menafikan khabar angin yang banyak buaya terlepas sepanjang banjir besar yang meragut lebih 70 nyawa di seluruh negara, lapor Jakarta Globe.
Seorang penternak di daerah Binh Thanh, Nguyen Van Duc, berkata paras air yang terlalu tinggi menyebabkan beliau terpaksa menempatkan 300 ekor anak buaya di dalam khemah yang dimuatkan dalam bot.

Keluarganya mengawasi bot itu siang dan malam bagi mengelakkan haiwan itu daripada terlepas dan mengelakkan daripada dicuri, katanya.

“Setiap reptilia itu bernilai hampir 1 juta dong (RM156), jadi jika saya kehilangan haiwan itu, saya juga akan kerugian besar,” katanya.

Awal minggu ini, pegawai dari Jabatan Perlindungan Hutan di wilayah An Giang menemui tiga buaya dengan berat antara 12 hingga 30 kilogram dibiarkan tanpa kurungan di lantai sebuah rumah.
Pemilik buaya itu berkata beliau bimbang reptilia itu akan terlepas dalam banjir jika dibiarkan di luar rumah.

Ternakan buaya popular di Vietnam dengan puluhan ribu reptilia itu diternak untuk daging dan kulit.

Pada 2007, ratusan buaya berat sehingga 250 kilogram terlepas ketika banjir memusnahkan pagar di ladang ternakan di tengah Vietnam. – Agensi
Berita Harian Online | Penternak 'kurung' buaya dalam rumah, bot elak terlepas:

'via Blog this'

No comments: