Pages

Monday, November 28, 2011

Pakistan kaji pakatan dengan AS


ISLAMABAD 27 Nov. - Pakistan hari ini mengumumkan akan mengkaji semula pakatannya dengan Amerika Syarikat (AS) dan Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO), selepas lebih 26 anggota tenteranya terbunuh dalam serangan udara merentasi sempadan oleh NATO.

Pakistan bertindak menutup sempadannya dengan Afghanistan kepada NATO, sekali gus akan menghentikan saluran bekalan bantuan kepada lebih 130,000 tentera asing yang menjalankan operasi memburu Taliban, dan mahu AS meninggalkan pangkalan udara rahsia yang dilaporkan digunakan oleh pesawat tanpa juruterbang milik Agensi Perisikan Pusat (CIA).

Islamabad turut memanggil Duta AS, Cameron Munter berhubung serangan itu dan menyifatkan serangan itu sebagai melanggar undang-undang antarabangsa serta memberi amaran kepada tentera asing akan menerima akibat yang buruk, tindakan paling tegas yang diambil.

Tentera NATO yang diketuai AS di Afghanistan mengaku 'kemungkinan besar' pesawat mereka yang menyebabkan kematian tentera Pakistan itu semalam, sekali gus memburukkan lagi hubungan antara kedua-dua negara itu selepas pembunuhan Osama bin Laden.

Komander AS di Afghanistan berjanji melakukan siasatan penuh berhubung serangan itu dan mengucapkan takziah kepada mangsa yang terkorban dalam insiden di sempadan Afghanistan dan Pakistan itu.

Upacara pengkebumian akan diadakan pada pukul 9.30 pagi (12.30 tengah hari waktu Malaysia) hari ini di bandar Peshawar.

Menurut Pakistan, helikopter dan pesawat pejuang NATO melancarkan serangan sepanjang malam Jumaat dan Sabtu ke atas dua pos sempadan tentera, menyebabkan antara 24 hingga 26 tenteranya terkorban dan 13 lagi cedera.

Jurucakap NATO bagi Tentera Bantuan Keselamatan Antarabangsa (ISAF), Brigadier Jeneral Carsten Jacobson mengesahkan, tentera asing yang bekerjasama dengan tentera Afghanistan meminta bantuan serangan udara untuk operasi serangan berhampiran sempadan. - AFP

Utusan Malaysia Online - Luar Negara:

'via Blog this'

No comments: