Pages

Tuesday, November 1, 2011

Britain diancam penjenayah siber

Purata 600 serangan terhadap komputer kerajaan

LONDON: Sistem kerajaan Britain ‘diserang’ penggodam purata 600 kali sehari, manakala penjenayah mampu mengambil butir-butir mangsa kecurian kad kredit di internet hanya dengan membayar 70 pence (RM3.50), kata Setiausaha Luar William Hague kepada akhbar.
Oleh itu, negara yang menghadapi masalah ini tidak mungkin dapat melindungi sistem perbankan mereka termasuk hak intelektual pada masa depan.
“Perniagaan semakin sukar maju atau bertahan jika maklumat peribadi mudah untuk dicuri. Jadi, perkara ini perlu dibendung,” kata Hague.

Terbaru, penggodam cuba menceroboh rangkaian sitem komputer Pejabat Luar, kata ketua agensi risikan komunikasi Britain, kata Iain Lobban, Pengarah Ibu Pejabat Komunikasi Kerajaan (GCHQ) yang menyifatkan serangan itu mengancam ekonomi negara itu.

“Kadar e-jenayah dan serangan terhadap sistem kerajaan serta industri membimbangkan. Saya boleh beri keterangan mengenai cubaan curi idea dan reka cipta dalam sektor Teknologi Maklumat (IT), teknologi, pertahanan dan tenaga serta bidang lain, bagi mendapat kelebihan komersial atau keuntungan kerana tahu butir-butir kontrak,” katanya.

Britain membelanjakan £650 juta (RM3 bilion) untuk menyekat serangan itu dalam tempoh empat tahun akan datang. Hague dan Lob-ban berkata, ia memerlukan kerjasama pihak berkuasa dan firma perniagaan.
“Aktiviti di alam siber akan menjadi salah satu cabaran terbesar bagi generasi hari ini,” kata Lobban.

GCHQ memegang peranan sama seperti Agensi Keselamatan Kebangsaan di Amerika Syarikat sebagai pengurus operasi mengumpul maklumat dan pengesan kod dan bertindak sebagai pelindung sistem komputer Britain.

Lobban jarang membuat ulasan secara terbuka. Kenyataan terbarunya dibuat setahun selepas beliau berucap mengenai tindakan kerajaan asing menggunakan alam siber bagi menyerang pihak lain. – Reuters
Berita Harian Online | Britain diancam penjenayah siber:

'via Blog this'

No comments: