Pages

Tuesday, October 11, 2011

Polis tembak penunjuk perasaan




Polis Indonesia melepaskan tembakan ke udara semasa menghalang kemaraan penunjuk perasaan yang terdiri daripada pekerja lombong Freeport-McMoRan Copper & Gold Inc's Grasberg di Timika, Papua, semalam. - REUTERS


TIMIKA, Indonesia 10 Okt. - Polis menembak mati seorang penunjuk perasaan dalam pertempuran dengan lebih 1,000 pekerja lombong Freeport McMoran yang melancarkan mogok di wilayah Papua, hari ini.
Pegawai syarikat di lombong milik Amerika Syarikat itu, Virgo Solossa berkata, seorang penunjuk perasaan mati akibat tembakan yang dilepaskan oleh polis.
Sekurang-kurangnya enam anggota polis turut cedera dalam keganasan di kompleks Grasberg yang merupakan antara lombong emas dan tembaga terbesar di dunia itu, menurut jurucakap polis Papua, Wachyono.
Pertempuran berlaku apabila polis cuba menghalang lebih 1,000 pekerja yang mengadakan mogok sejak 15 September lalu daripada memasuki kompleks lombong tersebut.
"Setakat ini, enam anggota polis turut cedera akibat terkena batu yang dilempar kumpulan pekerja itu dan mereka telah dibawa ke hospital.
"Polis pada mulanya melepaskan tembakan amaran ke udara selepas dibaling dengan batu, tetapi tidak diendahkan," kata Wachyono.
Pekerja lombong yang kebanyakan penduduk pribumi mengadakan mogok bagi menuntut kenaikan gaji. - AFP

No comments: