Pages

Tuesday, October 11, 2011

Iran tuntut janji Russia

TEHERAN: Menteri Luar Iran, Ali Akbar Salehi berkata, Russia mesti memenuhi kontraknya dan menghantar sistem peluru berpandu S-300 ke Iran memandangkan ia tidak termasuk dalam sekatan Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.
Ditanya mengenai kegagalan Russia menghantar peluru berpandu itu oleh seorang anggota Parlimen semalam, Ali berkata, usaha dilakukan untuk menyelesaikan masalah itu menerusi saluran diplomatik.
“Kementerian Luar mengambil langkah politik dan perundangan serentak,” kata menteri itu.

Merujuk kepada dikri Presiden Russia, Dmitry Medvedev yang menghalang penghantaran senjata terbabit, Ali berkata, antara langkah yang diambil kementeriannya ialah memanggil duta Russia dan mendesak diplomat Iran di Moscow supaya membincangkan isu itu dengan rakan sejawatan Russia mereka.


“Isu ini akan disusuli sehingga keputusan dicapai. Kementerian Luar juga mengambil langkah untuk menggunakan Mahkamah Timbangtara Antarabangsa di Paris,” katanya.

Ali berkata, pihak berkuasa Russia cuba mengubah pendirian Iran supaya tidak mengambil tindakan undang-undang.tetapi kementeriannya tetap akan meneruskan usaha untuk menyelesaikan isu itu dengan bantuan agensi berkaitan.

“Pihak berkuasa Russia beranggapan dengan tidak menghantar peluru berpandu itu ke Iran selepas Barack Obama menjadi Presiden Amerika Syarikat akan menyelesaikan masalah berkait dengan pelindung peluru berpandu Amerika di samping meluaskan perdagangan dan hubungan nuklear dengan Washington,” katanya. - Agensi

No comments: