Pages

Tuesday, October 11, 2011

Homs bertukar jadi zon perang di Syria



NICOSIA 10 Okt. - Sekurang-kurangnya 14 penduduk dan 17 anggota keselamatan terbunuh dalam pertempuran yang berlaku di seluruh Syria, dengan bandar Homs bertukar menjadi zon peperangan, semalam.
Aktivis kumpulan hak asasi manusia yang berpangkalan di Britain berkata, tujuh orang awam ditembak mati pasukan keselamatan di sebuah bandar di tengah Syria, manakala tujuh lagi tembak mati di pekan-pekan lain.
Katanya, 17 anggota keselamatan turut terbunuh dalam pertempuran dengan tentera yang memberontak kerana enggan menerima arahan untuk menembak penunjuk perasaan antirejim.
"Ia kelihatan seperti peperangan di Homs, dengan letupan dan bunyi bom kedengaran di seluruh bandar itu, begitu juga bunyi tembakan mesingan,"
"Banyak rumah dimusnahkan, sembilan orang terbunuh di Homs, manakala berpuluh-puluh lagi cedera. Pasukan keselamatan dan militan prorejim menghalang ambulans membawa mangsa yang cedera ke hospital," kata Jawatankuasa Koordinator Tempatan yang menganjurkan protes tersebut.
Katanya, tentera rejim 'menyerang Homs sebagai satu lagi usaha terdesak untuk membebaskan penduduk serta menghapuskan revolusi'. - AFP

No comments: