Pages

Sunday, October 30, 2011

PENGKHIANATAN UMNO KEPADA TANAH AIR, BANGSA DAN AGAMA

Semalam, aku berpeluang solat Jumaat bersama Bapa Abdullah C.D. dan rakan seperjuangan lain yang menetap di Kampung Perdamaian. Abdullah C.D. masih sihat, begitu memasuki masjid beliau bersolat sunat.
Selesai solat Jumaat dan bersalaman dengan rakan-rakan yang lain, aku mengikuti Abdullah C.D. ke rumahnya. Belum sempat aku melabuhkan punggung, Abdullah C.D. mencapai helaian kertas sambil berkata: "Tengak, tengok ini.“ Sambil menerima pemberiannya aku duduk di sebelahnya. Beliau terus bercerita panjang tentang beliau, Dr. Burhanuddin, Ahmad Boestamam dan lain-lain semasa dalam PKMM dulu.
“Nasionalisme PKMM luas lengkongannya, merangkumi seluruh rumpun Melayu. PKMM tidak sahaja bergerak di Malaya tetapi mempunyai hubungan yang erat dengan Indonesia, ada cawangan di Brunei dan Selatan Thai.”
Sambil mendengar penerangan beliau aku mencuri pandang pada kertas di tangan yang tajuknya tertulis Malaysia setuju serah tanah KTMB di Singapura, berita dari Malaysia kini yang sudah dicetak. Fahamlah aku apa maksud beliau yang sebenar. Lalu ku lontarkan satu pertanyaan apakah negara merdeka anjuran PKMM itu merangkumi Brunei dan Selatan Thai?
“Ya la,” beliau menjawab, “bukan itu saja, tetapi merangkumi Indonesia sekali.” Sambil menunjukkan kertas di tangan aku beliau menyambung, “awak tengok, dulu Singapura sudah diasingkan dari Malaya, kemudian Pulau Batu Putih pula terlepas, kini Najib nak gadai lagi negara kita kepada Singapura.”
Satu lagi soalan ku lontarkan, “apakah Dr. Burhnauddin dan Boestamam juga menentang Singapura keluar dari Malaysia?”
Beliau terus menjawab “Kita semua tak terima, itu projek new kolonial Abdul Rahman di bawah tunjangan Inggeris”.
Hampir 2 jam beliau mencurahkan perasaannya pada ku. Akhirnya aku meminta diri untuk memberi peluang beliau berehat memandangkan usianya yang sudah hampir 87 tahun.



Sepanjang perjalanan pulang, otak aku berkisar pada tajuk perbualan tadi. Betapa luhurnya cita-cita pejuang dahulu, mereka mahu mempersatukan rumpun Melayu. Kalau rancangan itu berjaya, sudah pasti satu dunia Melayu terbentuk di rantau Asia Tenggara ini, dan aku pastikan yang Dunia Melayu ini tak akan kalah dari Republik Rakyat China yang wujud sejak tahun 1949. Kini negara itu sudah hampir menandingi USA di sesetengah bidang.





Amat malang bagi Malaya, rancangan yang begitu luhur ini telah dikhianati oleh UMNO. Sejak didirikan, UMNO bekerjasama dengan penjajah Inggeris menentang PKMM dan PKM termasuk organisasi-organisasi di bawahnya. Ini telah menyediakan ruang penting bagi Inggeris menekan perjuangan kemerdekaan. UMNO yang menjadi anak emas Inggeris telah diberi kepercayaan oleh Ratu Elizebeth untuk menggantikan Inggeris memerintah Malaya setalah Inggeris semakin melemah dilanda perjuangan kemerdekaan rakyat berbagai lapisan semua kaum termasuk perjuangan bersenjata yang dilancarkan Tentera Pembebasan Nasional di bawah pimpian PKM.



Setelah memegang tampuk pemerintahan, UMNO telah meneruskan strategi Inggeris dengan memerangi PKM. Walaupun PKM telah menunjukkan sikap ikhlas mahu menamatkan perang dan ambil bahagian dalam mengisi kemerdekaan tanah air dalam perundingan Baling, tetapi Tunku tidak berniat untuk menamatkan peperangan yang dipaksakan Inggeris itu.



Tahun 1965, sekali lagi tanah air Malaya menitis air mata apabila Tunku menjalankan dasar pecah dan perintah Inggeris dengan mengeluarkan Pulau Temasik dari Persekutuan Tanah Melayu.



Ini suatu pengkhianatan terbesar UMNO kepada tanah air dan bangsa. Jika dimasukkan kes meluluskan lesen judi bola sepak yang sedang hebat diperkatakan sekarang ini, maka tidaklah salah jika dikatakan UMNO adalah pengkhianat bangsa, tanah air dan agama.



Hari ini kita amat bimbang apa akan terjadi di sebalik perjanjian Najib dan Lee Hsien Loong. Apakah peristiwa seperti kehilangan Pulau Batu Putih akan berulang?





Dicatat oleh Hati Merah@Aman pada 16:33 dindino62@yahoo.com: (56) PENGKHIANATAN UMNO KEPADA TANAH AIR, BANGSA DAN AGAMA:

'via Blog this'

1 comment:

Anonymous said...

Lepas ini projek umno bn gadaikan malaysia kepada apco yahudi dibawah projek satu malaysia satu yahudi amerika , kita rakyat akan bertambahlah merana lebih lagi kepada yang beragama islam , kita semua pakat undilah pakatan rakyat kalau nak selamat.