Pages

Sunday, September 11, 2011

Washington, New York sasaran bom





2011/09/11

Ayman al-Zawahiri
Ayman al-Zawahiri
Ayman al-Zawahiri dituduh tuntut balas dendam kematian Osama hari ini atau esok

WASHINGTON: Amerika Syarikat percaya pemimpin baru al-Qaeda, Ayman al-Zawahiri merancang membalas dendam kematian pengasas pergerakan itu, Osama bin Laden, semalam, hari ini atau esok menerusi serangan bom dalam kenderaan di Washington atau New York. 

Maklumat yang diperoleh Agensi Perisikan Pusat (CIA) dalam masa 48 jam lalu menunjukkan sekurang-kurangnya tiga individu memasuki negara itu Ogos lalu melalui jalan udara dengan hasrat melancarkan serangan itu ketika Amerika memperingati ulang tahun ke-10 tragedi 11 September, kata pegawai perisikan.
Pegawai berkata, rancangan itu diilhamkan pemimpin baru al-Qaeda, Ayman al-Zawahiri, yang berjanji membalas tindakan komando Amerika membunuh Osama bin Laden awal tahun ini di Abbotabad, Pakistan.
Pegawai perisikan dan penguat kuasa undang-undang memberitahu ABC News, sekurang-kurangnya seorang daripada penyerang ialah warga Amerika dan seorang pegawai berkata dua lagi mungkin mempunyai dokumen Amerika, sama ada kad pengenalan berwarna hijau atau pasport masih belum dipastikan. 

Ancaman itu digambarkan pegawai undang-undang sebagai tepat dan boleh dipercayai. 

Al-Qaeda menunjukkan minat bertindak pada tarikh tertentu termasuk ulang tahun. Maklumat ancaman itu boleh dipercayai, spesifik tetapi belum dapat disahkan, kata Ejen Pembantu Khas Biro 

Siasatan Persekutuan (FBI), Janice Fedarcyk, dalam satu sidang akhbar. Pada sidang akhbar sama, Datuk Bandar New York, Mike Bloomberg, berkata Jabatan Polis New York sudah bersiap sedia serta akan menempatkan lebih ramai anggotanya di sekitar Big Apple kerana ulang tahun itu dilihat oleh pengganas sebagai detik sesuai untuk melancarkan serangan. 

Beliau juga berkata, ancaman itu boleh dipercayai dan perlu diambil serius walaupun tiada bukti sokongan. 

Kita tinggal dalam dunia yang memandang serius ancaman dan itulah yang kita lakukan, katanya. 

Ketika berita maklumat itu diketahui umum, pihak berkuasa mula menimbang sama ada untuk menaikkan taraf ancaman itu. FBI dan Jabatan Keselamatan Dalam Negeri menghantar buletin kepada 18,000 agensi penguat kuasa seluruh negara memberi amaran mengenai kemungkinan serangan itu. 

Buletin turut menyatakan al-Qaeda mungkin membalas dendam di atas kematian Osama dan beberapa tokoh penting lain pada tarikh simbolik seperti ulang tahun serangan 11 September. 

Walaupun pihak berkuasa mengakui belum mengenal pasti suspek, mereka meneliti beberapa nama individu yang memasuki Amerika sejak pertengahan Ogos. - Agensi 

No comments: