Pages

Tuesday, September 20, 2011

Strauss-Kahn akui kesnya 'kesilapan moral'



PARIS 19 Sept. - Bekas Pengarah Urusan Dana Kewangan Antarabangsa (IMF), Dominique Strauss- Kahn semalam mengakui pertemuannya dengan seorang pekerja hotel di New York merupakan satu 'kesilapan moral'.
Bagaimanapun, beliau menegaskan tidak pernah melakukan cubaan untuk merogol pekerja hotel tersebut atau wanita lain.
Strauss-Kahn berkata, beliau telah mengecewakan isterinya dan rakyat Perancis ekoran kejadian itu.
Beliau juga mengaku 'putus' harapan untuk bertanding dalam pilihan raya Presiden Perancis.
''Apa yang berlaku tidak melibatkan keganasan atau perbuatan jenayah,'' katanya dalam wawancara pertama berhubung kes berkenaan dengan stesen televisyen TFI.
Beliau dalam nada kesal berkata demikian ketika ditanya berhubung apa yang berlaku di bilik hotel Manhattan pada 14 Mei lalu sebelum penahanannya berhubung dakwaan serangan seksual oleh wartawan, Claire Chazal, yang merupakan rakan baik isterinya.
Ahli politik Parti Sosialis berumur 62 tahun itu menyifatkan pertemuan selama tujuh minit dengan pekerja hotel itu, Nafissatou Diallo sebagai satu kesilapan moral dan perkara yang amat dikesalinya.
Beliau turut menegaskan penyiasat tidak menemui sebarang luka dan tanda keganasan di badan wanita itu.
Beliau juga menafikan menyerang secara seksual seorang penulis muda Perancis, Tristane Banon, 32, yang mendakwa Strauss- Kahn cuba merogolnya di sebuah flat di Paris pada 2003.
Walaupun menafikan melakukan perbuatan berkenaan, beliau mengaku tidak lagi boleh menjadi calon dalam pilihan raya presiden tahun depan. - AFP

1 comment:

Abu Hatim said...

terima kasih.web anda sudahpun disenaraikan dalam bloglist saya...