Pages

Tuesday, September 20, 2011

NTC tangguh umum kerajaan baru Libya

BENGHAZI 19 Sept. - Pengumuman mengenai kerajaan baru Libya yang dijadual dibuat semalam ditangguhkan ekoran perbalahan berhubung portfolio Kabinet, sementara penyokong setia Muammar Gaddafi memberikan tentangan sengit di kubu-kubu yang masih mereka pertahankan.
Timbalan Pengerusi Majlis Peralihan Kebangsaan (NTC), Mahmud Jibril berkata, pertelingkahan saat-saat akhir menyebabkan pengumuman barisan baru Kabinet terpaksa ditangguhkan ke tarikh yang belum diputuskan.
"Pengumuman mengenai sebuah kerajaan peralihan baru ditangguhkan bagi membolehkan rundingan akhir diselesaikan," kata Jibril kepada wartawan di sini, lewat semalam.
Katanya, banyak kemajuan telah dicapai untuk mengagihkan beberapa portfolio dan rundingan mengenai jawatan lain dijangka diselesaikan segera.
Kerajaan baru juga akan menimbangkan pelantikan wanita dan golongan muda sebagai timbalan menteri dan ketua pengarah kementerian supaya mereka dapat memainkan peranan utama dalam kerajaan, tambah beliau.
Jibril, bekas pegawai rejim Gaddafi, dituduh oleh sesetengah rakannya dalam NTC gagal mengadakan rundingan sewajarnya dengan kumpulan pembangkang peringkat akar umbi seperti Ikhwan Muslimin.
Beliau sendiri dijangka mengekalkan jawatan sebagai Perdana Menteri sementara, manakala Ali Tarhuni dipercayai akan dilantik sebagai Naib Presiden bagi hal-ehwal ekonomi.
Osama al-Juwili dijangka memegang portfolio pertahanan manakala portfolio minyak diberikan kepada Abdel Rahman bin Yezza.
Di medan pertempuran, penyokong setia Gaddafi di Sirte dan Bani Walid terus bertahan sementara tentera NTC cuba mematahkan semangat mereka dengan melancarkan serangan baru dari beberapa penjuru.
Jurucakap tentera NTC, Ahmed Omar Bani berkata, beliau menjangka tentera Gaddafi di Sirte dan Bani Walid dikalahkan dalam masa beberapa hari. - AFP

No comments: