Pages

Monday, September 12, 2011

77 askar AS cedera kena bom

KABUL (Afghanistan): Seramai 77 tentera Amerika cedera dan lima rakyat Afghanistan terbunuh apabila bom trak Taliban meletup di pangkalan tentera Amerika Syarikat di timur negara itu pada malam ulang tahun ke-10 serangan 11 September ke atas AS, kata Nato semalam.
Letupan itu memusnahkan bangunan kedai di luar pangkalan tentera AS di Sayed Abad di wilayah Wardak dan turut memecahkan tingkap bangunan kerajaan berdekatan, kata seorang bekas ahli Parlimen yang mempunyai klinik di bandar berhampiran, Roshana Wardak. Kumpulan Taliban mengaku bertanggungjawab atas serangan itu. Lapan orang awam yang cedera dibawa ke kilinik di Wardak dengan dua daripadanya parah dan dikejarkan ke hospital di Kabul. Menurutnya, seorang kanak-kanak perempuan berusia tiga tahun yang cedera mati ketika dalam perjalanan ke klinik.

Serangan itu dilakukan pengebom berani mati Taliban yang meletupkan sejumlah besar bom di dalam trak mengangkut kayu api. Insiden pengeboman trak itu berlaku beberapa jam selepas Taliban berikrar untuk memerangi tentera AS di Afghanistan hingga mereka meninggalkan negara itu. - AP

No comments: