Pages

Sunday, August 7, 2011

29,000 korban akibat kemarau



Seorang kanak-kanak yang kekurangan zat makanan menangis ketika menerima rawatan di Hospital Banadir di Mogadishu. - REUTERS


NAIROBI, Kenya 6 Ogos - Krisis kemarau dan kebuluran di Somalia telah mengorbankan lebih 29,000 orang terutama kanak-kanak di bawah umur lima tahun dalam tempoh tiga bulan lalu, menurut anggaran Amerika Syarikat (AS).
Seorang pegawai bantuan kerajaan AS, Nancy Lindborg memaklumkan kepada jawatankuasa Kongres di Washington Rabu lalu mengenai angka itu, yang kebanyakan berlaku di selatan Somalia.
Angka itu berdasarkan tinjauan pemakanan dan kematian yang disahkan oleh Pusat Pengawalan dan Pencegahan Penyakit AS.
Anggaran itu adalah yang pertama dikeluarkan mengenai angka korban akibat krisis kebuluran di negara Tanduk Afrika itu.
Sebelum ini, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menyatakan, berpuluh-puluh ribu rakyat Somalia telah mati akibat kemarau di negara itu, tanpa memberi angka rasmi, krisis terburuk dalam tempoh 60 tahun.
Menurut PBB, 640,000 kanak- kanak Somalia lagi turut berhadapan kekurangan makanan yang serius, statistik yang menunjukkan angka kematian kanak-kanak akan meningkat.
Dalam pada itu, PBB turut mengumumkan tiga lagi penambahan zon kebuluran di Somalia, sekali gus menjadikan jumlah keseluruhan zon kebuluruan kini berjumlah lima wilayah yang meliputi 7.5 juta penduduk.
Menurut PBB, 3.2 juta rakyat Somalia kini memerlukan bantuan segera.
Namun, usaha membawa masuk bantuan ke negara ini adalah sukar ekoran rangkaian kumpulan al- Qaeda, al-Shabab menguasai kebanyakan wilayah yang tandus di negara ini.
Al-Shabab menafikan kebuluran berlaku di kawasan mereka dan tidak mahu memberikan akses kepada Program Makanan Dunia.
utusan

No comments: