Pages

Wednesday, August 24, 2011

10 keluarga hilang tempat tinggal


Anggota bomba memadam sisa kebakaran yang memusnahkan tujuh buah rumah di Kampung Karamunting Baru, Sandakan awal pagi semalam.



SANDAKAN 23 Ogos - Sebanyak 10 buah keluarga tidak menyangka mereka bakal menyambut Hari Raya Aidilfitri tidak lama lagi dalam suasana sayu apabila rumah mereka musnah dalam kebakaran di Kampung Karamunting Baru di sini awal pagi ini.
Kebakaran yang berlaku pukul 3 pagi itu memusnahkan tujuh buah rumah, sebuah kedai runcit, sebuah kereta dan sebuah motosikal.
Salah seorang mangsa, Osman Mansor, 37, berkata, dia yang sedang tidur ketika itu dikejutkan dengan bunyi letupan yang agak kuat sebelum mengejutkan isteri serta ahli keluarga lain.
Katanya, mereka sekeluarga bergegas keluar dari rumah apabila mendapati api marak di bahagian tengah rumah.
"Saya bersama bapa mertua serta beberapa anggota keluarga lain berjaya menyelamatkan dua buah kereta milik keluarga, tetapi sebuah kereta dan sebuah motosikal tidak dapat diselamatkan kerana api merebak pantas," katanya di sini hari ini.
Osman yang tidak sempat bersahur pagi tadi berkata, segala persiapan hari raya yang telah dibuat ahli keluarganya juga musnah dijilat api dan ia satu cubaan besar besar menjelang hari raya.
Sementara itu, seorang lagi mangsa kebakaran, Talib Egasa, 80, berkata, sewaktu kejadian itu berlaku, dia bersama isterinya, Aishah Kulang, 38, sedang makan sahur.
"Saya serta isteri mendengar laungan kuat daripada orang ramai yang mengatakan ada kebakaran. Lalu saya dan isteri bergegas keluar dari rumah untuk menyelamatkan diri," katanya.
Dalam pada itu, Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Zon Sandakan, Jumishin Ujin berkata, pihaknya menerima panggilan pukul 3.29 pagi dan sebanyak tiga buah jentera bomba bersama 15 anggota ditugaskan untuk memadam kebakaran tersebut.
"Api dapat dikawal dalam tempoh sejam dan padam sepenuhnya pada pukul 6.52 pagi. Tiada kemalangan jiwa dilaporkan dan jumlah kerugian serta punca kebakaran masih disiasat," katanya.-utusan

No comments: