Pages

Thursday, July 14, 2011

Konsortium bekalan gas ke Israel tuntut ganti rugi

BAITULMAQDIS 13 Julai - Pemegang saham sebuah konsortium tenaga di Kaherah yang membekalkan gas asli ke Israel akan menuntut ganti rugi sebanyak AS$8 bilion (RM24 bilion) dari kerajaan Mesir berikutan kejadian letupan berulang kali yang menganggu aliran gas di rantau itu.

Menurut mereka, empat serangan letupan sejak Februari lalu telah menghentikan penyaluran gas ke Israel serta menyebabkan hanya 30 hingga 40 peratus gas dapat disalurkan berbanding kapasiti sebenar saluran paip.

Selepas serangan terbaru kelmarin, Kabinet Israel memberi amaran kejadian itu mungkin menjejaskan hubungan dengan Mesir.

Urus janji gas Mesir-Israel dikritik hebat pemimpin-pemimpin pemberontakan yang menyingkirkan Presiden Mesir, Hosni Mubarak pada Februari lalu.

Mereka mendakwa Israel membayar harga yang rendah untuk pembekalan gas, sementara kroni Mubarak mengaut berjuta-juta dolar keuntungan dari urus janji tersebut.

Seorang ahli lembaga East Mediterranean Gas Co., Nimrod Novik berkata, pemegang saham bimbang dengan serangan 'pengganas yang berterusan' sehingga menjejaskan penyaluran gas.

Katanya, letupan itu mengakibatkan kerugian dan masalah serius kepada pasaran tenaga Israel selain menjejaskan reputasi Mesir sebagai pembekal yang boleh dipercayai.

"Mengambil kira keadaan ini yang tidak lagi memberikan jaminan kepada penyaluran gas, pemegang saham tidak mempunyai alternatif lain selain mendapatkan perlindungan berhubung penyelesaian tuntutan dari mahkamah antarabangsa di Washington D.C," katanya. - AGENSI

Utusan Malaysia Online - Luar Negara

No comments: