Pages

Friday, June 17, 2011

Wakil rakyat AS letak jawatan




GAMBAR yang disiarkan oleh laman hiburan TMZ baru-baru ini menunjukkan salah satu foto Anthony Weiner yang hanya memakai tuala.


WASHINGTON - Wakil rakyat Amerika Syarikat (AS), Anthony Weiner semalam meletakkan jawatan selepas dia berkeras enggan melakukannya setelah skandal penyiaran gambar tidak senonoh yang dihantarnya kepada beberapa wanita disiarkan media.
Weiner yang mewakili sebahagian penduduk di bandar raya New York sebelum ini didesak oleh anggota-anggota parti Demokrat yang disertainya supaya meletakkan jawatan.
Presiden AS, Barack Obama pada minggu lalu menyatakan akan meletakkan jawatan jika beliau adalah Weiner ekoran skandal tersebut.
Obama juga merupakan anggota parti Demokrat yang disertai Weiner.
Weiner sebelum ini mengaku menghantar gambar yang menunjukkan beliau memakai seluar dalam kepada seorang wanita dan berkomunikasi seks dengan beberapa wanita lain.
Beliau membuat pengakuan itu pada satu sidang akhbar baru-baru ini selepas menafikan melakukan perbuatan tersebut.
Weiner yang berusia 46 tahun mendirikan rumah tangga dengan Huma Abdein, 35, yang merupakan pembantu Setiausaha Negara AS, Hillary Clinton.
Wakil rakyat itu dikatakan membuat keputusan untuk meletakkan jawatan selepas berbincang dengan isterinya yang pulang dari lawatan ke luar negara pada Selasa lepas, lapor akhbar New York Post.
Keputusan untuk meletakkan jawatan itu juga dibuat selepas seorang bekas pelakon filem lucah, Ginger Lee pada Rabu lalu menyatakan Weiner meminta dia berbohong berhubung skandal komunikasi dengan wakil rakyat itu menerusi e-mel dan Twitter.
Pelakon lucah itu memberitahu bahawa Weiner mengambil kesempatan untuk berbual mengenai seks dengannya semasa mereka berkomunikasi. - Agensi

No comments: