Pages

Friday, June 17, 2011

Al-Qaeda pilih al-Zawahri ganti Osama

pix_gal0
Ayman al-Zawahri
KAHERAH: Al-Qaeda memilih orang nombor dua untuk menggantikan Osama bin Laden berikutan serbuan komando Amerika Syarikat bulan lalu yang membunuh pemimpin militan itu, kata satu kenyataan yang disiarkan dalam satu halaman web yang dikaitkan dengan rangkaian itu.

Ayman al-Zawahri (atas), yang akan memasuki usia 60 tahun minggu depan, dipercayai beroperasi dari tempat berhampiran sempadan Pakistan-Afghanistan.
Beliau adalah anak seorang keluarga doktor dan ulama Mesir kelas pertengahan atas. Bapanya adalah seorang profesor farmakologi di sebuah sekolah perubatan di Universiti Kaherah, sebuah pusat pengajian agama utama.
Dalam satu rakaman video disiarkan awal bulan ini, al-Zawahri memberi amaran bahawa Amerika Syarikat berhadapan dengan bukan pengganas individu atau kumpulan tetapi masyarakat antarabangsa Islam yang cuba untuk memusnahkannya dan sekutu beliau.

“Hari ini, Amerika Syarikat tidak berhadapan dengan satu individu, sebuah kumpulan atau serpihan,” katanya yang memakai jubah putih dan serban dengan senapang bersandar di dinding di belakang beliau.

Al-Zawahri juga memuji Osama, yang terbunuh dalam serbuan 2 Mei oleh Tentera Laut SEALs Amerika Syarikat di bandar tentera Pakistan, Abbottabad, dan mengkritik Amerika Syarikat kerana menguburkan beliau di laut.

“Beliau pergi kepada Tuhannya sebagai syahid, orang yang menakutkan Amerika Syarikat ketika hidup dan menakutkan mereka dengan kematian, sehingga mereka mendapat idea dengan kubur terbabit,” katanya.
Al-Qaeda tidak mempunyai butiran mengenai proses pemilihan bagi menggantikan Osama tetapi berkata bahawa ia adalah satu penghormatan terbaik untuk memperingati ‘kematian syahid’ beliau.

Kenyataan itu mengumumkan penggantian al-Zawahri adalah penuh dengan retorik biasa rangkaian keganasan itu, berikrar untuk meneruskan perjuangan menentang apa yang dipanggil ‘penaklukan kafir yang diketuai Amerika dan Israel yang menyerang kediaman Islam.

Kumpulan itu juga berkata bahawa ia tidak akan menerima kesahihan Israel dan akan meneruskan sokongan umat Islam di Afghanistan, Iraq dan Afrika Utara. – AP Berita Harian Online | Al-Qaeda pilih al-Zawahri ganti Osama

No comments: