Pages

Tuesday, June 21, 2011

Moscow sedia veto ketetapan terhadap Syria


MOSCOW: Russia bersedia menggunakan kuasa pembatalnya untuk menyekat ketetapan yang ditaja Barat terhadap Syria di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).
Presiden Dmitry Medvedev berkata, ketetapan itu boleh digunakan sebagai alasan untuk tindakan ketenteraan seperti ketetapan yang diluluskan Masjlis Keselamatan Mac lalu terhadap Libya.

“Apa yang saya tidak akan sokong ialah ketetapan seperti yang diluluskan terhadap Libya. Saya berpendapat ketetapan yang baik telah dijadikan sekeping kertas yang kemudian digunakan sebagai alasan untuk operasi ketenteraan yang sia-sia,” katanya dalam wawancara dengan akhbar Financial Times. “Tidak akan ada lagi ketetapan seumpama itu. Russia akan menggunakan haknya sebagai anggota tetap dalam Majlis Keselamatan,” katanya, merujuk kepada kuasa pembatal yang dimilikinya sebagai satu daripada lima anggota tetap majlis berkenaan.

Medvedev juga menyuarakan rasa simpati terhadap Presiden Syria, Bashar al-Assad yang berdepan dengan tunjuk perasaan menuntut lebih banyak kebebasan dan demokrasi sejak Mac lalu. - AP
myMetro | Moscow sedia veto ketetapan terhadap Syria

No comments: