Pages

Wednesday, June 8, 2011

Iran hantar kapal selam ke Laut Merah

TEHRAN: Iran menghantar kapal selamnya ke Laut Merah dalam kerahan pertama tentera laut negara itu untuk melakukan tinjauan di laut dalam yang bertujuan mendedahkan niat Tehran untuk menjadi kuasa baru tentera di lautan antarabangsa, kata pegawai, semalam.

Iran sudah lama berusaha untuk meningkatkan sistem pertahanan udara dan laut bagi menggambarkan negara itu sebagai kuasa besar tentera di rantau itu selain bersedia untuk sebarang kemungkinan mengadakan serangan terhadap negara, dengan mengatakan ia menjadi pangkalan udara dan laut.
Agensi berita Fars yang rapat dengan pegawai tentera Iran berkata kapal selam akan mengumpul data dalam perairan antarabangsa dan mengenal pasti kapal perang negara lain.
Laporan itu memetik pegawai kerajaan yang enggan dikenali berkata kapal selam itu mengiringi kapal perang di laluan anti lanun di Teluk Aden sebelum bergerak ke Laut Merah.

Agensi berita Fars tidak pula memberi sebarang maklumat mengenai jumlah atau keupayaan kapal selam itu.

Kemunculan kapal selam Iran di perairan Mediterranean menggusarkan Israel. Kapal berkenaan pasti lalu di Syria yang masih berperang dengan negara Yahudi itu.

Menteri Luarnya, Avigdor Lieberman nmenyifatkan tindakan Iran sebagai provokasi dan menganggap Tehran semakin berani menunjukkan kekuatannya.
Iran mempunyai tiga kapal selam buatan Russia dan tahun lalu empat kapal selam baru kecil buatan Iran diserahkan kepada tentera lautnya.

Empat kapal selam itu dikatakan kapal selam kelas Ghadir yang boleh melancarkan peluru berpandu dan pada masa yang sama mampu bergerak di air cetek, seperti di Teluk Parsi dan pantai Iran.

Awal tahun ini, dua kapal perang Iran berulang alik ke Syria. Langkah itu mencetuskan protes oleh Israel yang menganggap kehadiran Iran sebagai ancaman kerana program nuklearnya, menyokong kemusnahan Israel, menyokong Palestin Hamas dan militan Hizbullah di Lubnan.

Israel, Amerika Syarikat dan lain mahu menghentikan Iran daripada apa yang mereka takuti iaitu tindakan Tehran membangunkan senjata nuklear. – AP
Berita Harian Online | Iran hantar kapal selam ke Laut Merah

No comments: