Pages

Friday, June 3, 2011

500 militan Taliban gempur pos sempadan Pakistan







Tentera Pakistan melepaskan tembakan meriam ke arah tempat persembunyian militan di kawasan pergunungan yang dikuasai kabilah Mohamad Gat di daerah pergunungan Mohmand di Waziristan Utara, kelmarin. – AFP


PESHAWAR 2 Jun – Sekurang-kurangnya 500 militan Taliban menggempur sebuah pos sempadan Pakistan dekat Afghanistan masuk hari kedua hari ini, membunuh 23 anggota polis dan lima penduduk awam dalam pertempuran paling sengit sejak beberapa bulan lalu.
Lebih 20 anggota polis cedera, manakala 35 militan maut dalam pertempuran yang masih berlarutan itu.
Seorang pegawai kanan polis berkata, 500 militan terdiri daripada anggota Taliban Pakistan dan gerila Taliban Afghan yang menyeberangi sempadan menyertai serangan yang bermula sebelum subuh, semalam dan berlarutan lebih 24 jam kemudian.
Militan menyerang pos sempadan Shaltalu yang dikelilingi gunung-ganang dan hutan di daerah Upper Dir, barat laut Pakistan, kira-kira enam kilometer dari sempadan dengan wilayah Kunar di Afghanistan.
Tentera Pakistan menghantar askarnya ke pos sempadan polis itu, mengerahkan helikopter penggempur dalam usaha untuk mematahkan serangan di kawasan sempadan yang mudah dibolosi itu, di mana militan Taliban dan al-Qaeda berkubu.
“Kami menawan semula sebahagian besar kawasan tetapi pertempuran masih berlarutan di beberapa lokasi dekat pos sempadan yang diserang,” kata pegawai kanan polis, Qazi Jamil ur-Rehman.
Katanya, 28 orang terbunuh dalam serangan itu, terdiri daripada 23 anggota polis dan lima penduduk awam termasuk dua wanita yang maut apabila bom mortar yang dilancarkan oleh militan ke arah pos tersebut mengenai rumah-rumah penduduk berdekatan.
“Askar Kor Perbatasan (separa tentera), helikopter dan pasukan artileri tentera serta anggota polis menyertai operasi itu,” kata Rehman. – AFP
Utusan Malaysia Online - Luar Negara

No comments: