Pages

Saturday, April 9, 2011

Trump siasat tempat lahir Obama


NEW YORK - Bilionair terkenal Amerika Syarikat (AS) yang menerbit program realiti televisyen The Apprentice, Donald Trump, menghantar sekumpulan penyiasat ke kampung halaman Presiden AS, Barack Obama di Hawaii, lapor akhbar New York Daily News semalam.
Trump yang berusia 64 tahun menghantar pasukan penyiasat itu bagi mengetahui sama ada Obama benar-benar lahir di AS kerana beliau tidak pernah mempamerkan sijil kelahirannya.
"Saya ada orang yang mengkaji mengenainya (tempat lahir Obama) dan mereka tidak percaya dengan apa yang telah mereka perolehi," kata Trump yang mahu menjadi calon presiden bagi menentang Obama dalam rancangan Today terbitan NBC.
"Anda ada orang yang mencari maklumat - maksud saya di Hawaii?," soal hos, Meredith Vieira. "Memang betul. Mereka tidak percaya apa yang mereka dapat," jawab Trump.
Ahli perniagaan itu juga menyatakan Obama terlibat dalam satu penyelewengan tempat kelahirannya.
"Beliau membelanjakan sebanyak AS$2 juta (RM6.5 juta) untuk yuran guaman demi menyelesaikan isu ini. Jika semua ini tidak benar, kenapa beliau tidak selesaikannya sahaja?," soal Trump.
"Saya harap perkara ini tidak benar. Jika sebaliknya, ini akan menjadi penipuan paling besar dalam sejarah politik," kata Trump yang juga merupakan penganjur pertandingan Ratu Cantik Universe.
Beberapa orang aktivis sudah lama menegaskan bahawa Obama tidak layak menjadi presiden atas dakwaan beliau tidak dilahirkan di AS.
Ada yang menyatakan Obama lahir di Kenya manakala yang lain mendakwa Obama sebenarnya warga United Kingdom atau Indonesia.
Pada tahun 2008, pentadbiran Obama mengeluarkan satu dokumen yang menyatakan presiden itu lahir di Honolulu, Hawaii.
Obama yang dipilih menjadi Presiden AS pada tahun 2009 dan beliau sudah mengumumkan akan bertanding untuk penggal kedua pada 2012. - Agensi
Kosmo! Online - Dunia

No comments: