Pages

Sunday, April 10, 2011

Tentera Jepun, AS lancar usaha baru cari mayat mangsa tsunami



TENTERA Jepun menarik tali bagi mengalih kereta yang rosak dalam timbunan runtuhan di Onagawa, Miyagi, hari ini. Tentera Jepun dengan bantuan tentera Amerika Syarikat melancarkan usaha besar-besaran bagi mencari mayat mangsa gempa bumi dan tsunami pada 11 Mac lalu. - Foto AP



TOKYO: Tentera Jepun dan Amerika Syarikat melancarkan satu lagi usaha besar-besaran mencari mayat mangsa gempa bumi dan tsunami di sepanjang pantar timur laut Jepun.


Kira-kira 22,000 tentera Jepun dan 110 tentera AS melakukan pencarian menerusi darat, udara dan laut.
“Sebulan selepas gempa bumi dan tsunami, ramai mangsa masih hilang. Kami akan berusaha sedaya upaya untuk mencari mayat mangsa untuk keuarga mereka," kata jurucakap Kementerian Pertahanan Jepun, Norikazu Muratani.
Seramai 25,000 orang dikhuatiri maut dalam bencana pada 11 Mac lalu tetapi hanya 13,000 kematian disahkan. Banyak mayat kemungkinan besar sudah dihanyutkan ke laut dan tidak akan ditemui.


Pencarian serupa selama tiga hari dengan bilangan tentera lebih ramai minggu lalu hanya menemui 70 mayat.


Usaha terbaru hari ini hanya akan berlangsung sehari dan tidak membabitkan zon larangan di sekeliling loji tenaga nuklear Fukushima Daiichi yang membebaskan radiasi. - AP Berita Harian Online | Tentera Jepun, AS lancar usaha baru cari mayat mangsa tsunami

No comments: