Pages

Sunday, March 27, 2011

Usaha menyelamat di Myanmar sukar

YANGON 26 Mac - Pasukan penyelamat hari ini berhadapan kesukaran untuk tiba ke kawasan yang dilanda gempa bumi kuat di pedalaman Myanmar yang meragut 75 nyawa sehingga mengakibatkan jalan raya terbelah dan rumah-rumah penduduk menjadi timbunan kayu.
Gempa bumi sekuat 6.8 pada skala Richter yang menggegar semalam itu melanda timur Myanmar yang bersempadan dengan Thailand dan Laos.
Pekan Tarlay, Tachileik dan kebanyakan perkampungan berhampiran negeri Shan dilaporkan terjejas teruk akibat bencana gempa yang memusnahkan beratus-ratus rumah dan menumbangkan bangunan kerajaan itu.
Beberapa gambar yang ditunjukkan di televisyen Thailand dan media menyaksikan jalan-jalan raya terbelah dua, jambatan musnah dan rumah-rumah menjadi timbunan kayu.
Seorang pegawai Myanmar berkata, jumlah angka korban hari ini masih sama seperti 75 orang semalam termasuk seorang wanita yang maut di Thailand.
"Namun terdapat beberapa kawasan masih tidak dapat dimasuki ekoran masalah komunikasi dan pengangkutan. Angka korban mungkin akan meningkat," katanya.
Wakil rakyat Tachileik dari parti Parti Demokratik Kebangsaan Shan, Sai Thein Aung berkata, beliau baru sahaja dapat berhubung dengan kawasan itu, tetapi kebanyakan talian telefon masih terputus. - AFP

No comments: