Pages

Monday, March 21, 2011

Qatar pertahan tindakan sertai serangan

DOHA: Perdana Menteri Qatar, Sheikh Hamad bin Jassem al-Thani semalam mempertahankan penyertaan negaranya dalam operasi ketenteraan di Libya dengan berkata, ia bertujuan menghentikan pertumpahan darah di negara itu.
Satu pakatan antarabangsa melancarkan serangan terhadap Libya dengan menggunakan jet pengebom dan peluru berpandu semalam, untuk menghentikan tindakan Gaddafi menyekat revolusi menentang pemerintahannya sejak 15 Februari lalu.

“Qatar menyertai tindakan ketenteraan itu kerana ia satu keperluan bagi negara Arab mengambil bahagian,” kata Sheikh Hamad yang juga Menteri Luar, kepada stesen televisyen Al-Jazeera.

“Keadaan di Libya sudah tidak terkawal. Sengketa yang berlaku di negara itu bukan membabitkan tunjuk perasaan dan polis. Ia perang terbuka yang disertai oleh tentera upahan dan ia mesti dihentikan secepat mungkin,” kata Sheikh Hamad.

Bagaimanapun, menurutnya, operasi ketenteraan itu tidak disasarkan terhadap rakyat Libya, mahupun terhadap Gaddafi dan anaknya. Apa yang penting ialah menghentikan pertumpahan darah.” Qatar ialah satu-satunya negara Arab yang berjanji untuk menyertai serangan di Libya pada mesyuarat tergempar di Paris. - AFP

No comments: