Pages

Thursday, March 17, 2011

Kapsul Soyuz selamat mendarat



Kapsul Angkasa Soyuz selamat mendarat dekat bandar Arkalyk di utara Kazakhstan, semalam. - AFP


MOSCOW 16 Mac - Kapsul angkasa Soyuz dan tiga angkasawan selamat mendarat di Kazakhstan pada pukul 3.54 petang waktu Malaysia hari ini, lapor agensi Interfax.
Kapsul tersebut membawa dua angkasawan dari Rusia iaitu Alexander Kaleri dan Oleg Skripotchka serta Scott Kelly dari Amerika Syarikat.
Ketiga-tiga angkasawan itu berada selama 159 hari di angkasa lepas bagi mengorbit Stesyen Angkasa Antarabangsa ISS, kata pusat kawalan angkasa Rusia berhampiran Moscow.
Menurut para pegawai, kedua-dua angkasawan Rusia itu akan dibawa keluar dari pusat kawalan angkasa Moscow bagi membolehkan mereka bersama keluarga, sementara Kelly akan diterbangkan terus ke Houstan, Texas.
Berdasarkan kepada masalah teknikal yang melibatkan sistem litar, pelancaran kapsul Soyuz yang seterusnya akan dilakukan pada April dan bukannya pada Mac ini seperti yang dirancang.
Misi Soyuz seterusnya adalah untuk meraikan peristiwa bersejarah dalam eksplorasi angkasa iaitu ulang tahun ke-50 penerbangan manusia ke angkasa lepas buat pertama kalinya.
Pada 12 April 1961, seorang angkasawan Kesatuan Soviet, Yuri Gagarin menjadi manusia pertama diterbangkan ke angkasa lepas dan melakukan orbit tunggal sebelum kembali ke bumi. - Dpa
-utusam

No comments: