Pages

Thursday, March 17, 2011

Israel pintas kapal Libya bawa senjata



Tentera laut israel mengiringi Kapal Victoria yang membawa bendera libya ke selatan pelabuhan Ashdod, semalam. - AFP


BAITULMAQDIS 16 Mac - Tentera laut Israel hari ini mengiringi sebuah kapal yang dipintas oleh komandonya ke pelabuhan Israel kerana dipercayai membawa senjata untuk dihantar kepada pejuang Palestin di Genting Gaza, lapor media Israel.
Radio tentera melaporkan, pakar tentera di Ashdod akan memeriksa 39 kontena yang terdapat di kapal Victoria itu bagi memastikan jumlah sebenar senjata dan peluru.
''Ia pada mulanya akan diperiksa untuk jerangkap samar,'' lapor laman web Ynet.
Victoria yang mengibarkan bendera Libya dipintas semalam ketika ia belayar kira-kira 200 batu nautikal dari barat perairan Israel.
Ia dijangka tiba di Ashdod awal pagi ini.
Pegawai tinggi pertahanan berkata, kargo tersebut turut mengandungi peluru antikapal C704 buatan China yang mampu mengancam kapal laut Israel di perairan Gaza.
''Terdapat dua hingga empat peluru berpandu darat ke laut, jenis C704 yang mampu mencapai jarak 35 kilometer,'' kata Timbalan Komander Tentera Laut Israel, Laksamana Rani Ben-Yehuda.
Israel berkata, Victoria belayar dari pelabuhan Mersin, Turki dan menuju ke Iskandariah, Mesir tetapi senjata berkenaan berasal dari Iran dan menuju ke Gaza.
''Di atas bot itu, kami menemui banyak senjata api untuk dihantar kepada pejuang Palestin di Gaza,'' dakwa Perdana Menteri, Benjamin Netanyahu. - AFP
-utusan

No comments: