Pages

Wednesday, March 23, 2011

China bimbang serangan bakal cetus bencana kemanusiaan


BEIJING: China memberi amaran, bencana kemanusiaan boleh berlaku di Libya dan bimbang dengan laporan kematian orang awam di negara itu.
Beijing turut menggesa pertempuran di negara utara Afrika itu dihentikan serta-merta.

Jurucakap Kementerian Luar China, Jiang Yu, berkata negara itu menentang sebarang tindakan yang menyebabkan kematian lebih ramai orang awam melalui tindakan ketenteraan.

“Kita melihat laporan bagaimana penggunaan tentera menyebabkan lebih ramai orang awam maut dan China menentang keras sebarang tindakan membawa bencana kemanusiaan,” katanya.

Jiang tidak menyatakan secara langsung sama ada serangan itu melanggar resolusi Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

Dalam undian terhadap usul ke atas Libya minggu lalu, 10 negara anggota Majlis Keselamatan PBB menyokong resolusi menguatkuasakan zon larangan terbang di Libya bagi melindungi orang ramai di situ daripada menjadi mangsa serangan tentera yang setia kepada Muammar Gaddafi.


Lima lagi anggota badan itu - termasuk China - mengambil sikap berkecuali.

Negara lain yang berkecuali adalah Russia dan India.
Bagaimanapun, Russia tidak menggunakan kuasa veto yang ada padanya sebagai anggota tetap Majlis Keselamatan PBB.

Akhbar rasmi China turut meningkatkan bantahan mereka terhadap serangan udara ke atas Libya, semalam dengan menganggap pihak yang menyokongnya melanggar undang-undang antarabangsa. - Reuters

No comments: