Pages

Wednesday, March 23, 2011

Bekas Presiden Israel dipenjara



Bekas Presiden Israel, Moshe Katsav (tengah) diiringi pengawal peribadi dan ahli keluarganya di luar bangunan mahkamah daerah di Tel Aviv, semalam. - Reuters


TEL AVIV 22 Mac - Bekas Presiden Israel, Moshe Katsav hari ini dikenakan hukuman penjara tujuh tahun selepas didapati bersalah atas tuduhan merogol dan melakukan serangan seksual.
Panel hakim juga menjatuhkan hukuman penjara tergantung selama dua tahun ke atas Katsav dan mengarahkan bekas Presiden itu membayar ganti rugi 100,000 shekel (RM84,000) kepada mangsa utama yang hanya dikenali sebagai 'Aleph'.
Hukuman itu diputuskan oleh dua daripada tiga hakim mahkamah daerah Tel Aviv, yang diketuai oleh Hakim George Kara.
Katsav didapati bersalah pada Disember lalu atas tuduhan merogol, melakukan gangguan seksual, perbuatan tidak senonoh dan menghalang proses keadilan berikutan skandal selama empat tahun yang menggemparkan rakyat Israel.
Beliau mula menjerit ke arah hakim selepas keputusan dibacakan.
"Awak salah! Ini kemenangan untuk pembohong!" teriak Katsav yang mendakwa beliau tidak bersalah sepanjang prosiding itu.
Bekas Presiden itu dituduh merogol 'Aleph' dua kali semasa beliau menjadi Menteri Pelancongan, serta melakukan serangan dan gangguan seksual terhadap dua wanita lain sewaktu beliau menjadi Presiden. - AFP

No comments: