Pages

Tuesday, February 1, 2011

Lanun Somalia tumpas



Oleh Hazirah Che Sab
zeehan@bharian.com.my
2011/01/30


  • Foto
    Seorang anggota keselamatan memerhati kapal dagang dari helikopter.
  • Foto
    PASKAL mengawasi lanun yang ditawan
  • Foto
    Antara senjata yang dirampas.
  • Foto
    Komando Perancis menahan sembilan lanun di Teluk Aden.
  • Foto
    Lanun merampas kapal kargo milik Ukraine, Mr Falina pada Februari 2009.
Tindakan pantas PASKAL ranapkan serangan pengganas Teluk Aden

BAGAIKAN filem penuh aksi, tindakan ganas lanun Somalia yang digeruni pelayar di Teluk Aden selama ini kerana keberanian hingga sanggup membunuh jika tuntutan mereka tidak dipenuhi, akhirnya tumpas di tangan rakyat Malaysia.
Ini berikutan tindakan pantas Pasukan Khas Laut (PASKAL) Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) yang berjaya membebaskan sebuah kapal tangki Malaysia bersama 23 anak kapal, tidak sampai dua jam selepas ia dirampas lanun Somalia di Teluk Aden, kira-kira 300 batu nautika ke timur Oman, Khamis lalu.
Dalam kejadian jam 11.40 malam (waktu tempatan) itu, MT Bunga Laurel disewa Perbadanan Perkapalan Antarabangsa Malaysia Bhd (MISC) dalam perjalanan menghantar muatan minyak pelincir dan bahan kimia dari Asia Barat ke Singapura, tetapi diserang sekumpulan lelaki bersenjatakan mesingan AK-47 dan pistol menaiki sebuah bot laju.

Dengan itu, Somalia kembali mendominasi berita utama media antarabangsa dan seperti sebelumnya, ia tetap pada faktor yang salah. Namun, kejayaan Malaysia memintas kegiatan lanun Somalia itu tidak menjamin insiden sama tidak berulang pada masa akan datang.

Namun, imej lanun Somalia yang dikatakan memperoleh pendapatan beratus-ratus juta setahun hasil wang tebusan yang dibayar pemilik kapal, terjejas teruk kerana kini mereka terpaksa tunduk kepada ketangkasan dan kecekapan anggota PASKAL yang tiba tepat pada masa untuk menyelamat kapal MT Bunga Laurel.

Komando tentera laut di atas kapal Bunga Mas 5, yang diketuai Komander Nazri Sharif, turut berjaya memberkas tujuh lanun yang terbabit dalam serangan itu. 
Kecekapan komando itu berjaya mengelak MISC daripada kehilangan kargo berkenaan yang dianggarkan bernilai RM30 juta dan menyelamatkan 23 krew warga Filipina.

Menelusuri susur galur kewujudan lanun di perairan itu memberikan kisah kebanyakan mereka adalah pejuang kepada banyak kumpulan yang saling bertelagah untuk menguasai negara itu sejak kejatuhan kerajaan Siad Barre pada 1991.

“Matlamat mereka mudah - meneruskan kelangsungan hidup,” kata pakar Somalia di Universiti Afrika Selatan di Pretoria, Iqbal Jhazbhay.Foto
Antara senjata yang dirampas.

“Berdasarkan bukti sedia ada, mereka adalah pejuang yang melihat peluang menjadi pemangsa. Mereka melakukan ‘sekatan untuk mengutip cukai’ dan kini mendapati kesempatan itu terbuka di samudera luas.
Foto
Komando Perancis menahan sembilan lanun di Teluk Aden.
“Pada awalnya, antara matlamat utama mengganas di laut itu ialah bekerjasama dengan nelayan dan kemudian, membeli bot dan senjata dengan keuntungan yang diperoleh daripada setiap kapal yang ditawan, adalah semata-mata meneruskan kehidupan,” katanya sambil menambah kegiatan mereka semakin kerap kerana peningkatan harga makanan.Foto
Lanun merampas kapal kargo milik Ukraine, Mr Falina pada Februari 2009.

Bagaimanapun, laporan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan beberapa sumber baru menyebut kegiatan lanun di Somalia berpunca daripada penangkapan ikan secara haram dan pembuangan sisa toksik di perairan negara itu oleh kapal asing yang melaluinya.
Foto
Seorang anggota keselamatan memerhati kapal dagang dari helikopter.
Ia membantutkan kemampuan penduduk tempatan mencari nafkah dan memaksa mereka menjadi lanun. Malah satu laporan menyatakan 70 peratus komuniti yang hidup di persisiran pantai menyokong kegiatan lanun sebagai bentuk pertahanan kepada sempadan perairan negara itu. Lanun percaya mereka melindungi kawasan penangkapan ikan dan menegakkan keadilan serta mendapatkan pampasan daripada hasil marin yang dirampas.

Malah ada juga bukti bahawa golongan pemastautin Somalia di Kenya, Arab Saudi dan sepanjang Teluk Parsi mungkin memberi maklumat kepada lanun mengenai kapal yang berlabuh di rantau itu yang mungkin menuju ke Teluk Aden dan kawasan yang menjadi sarang lanun.

Melihat kepada bentuk fizikal, pasti ada yang tertanya-tanya bagaimana lanun Somalia ini begitu cekap merampas kapal yang melalui kawasan mereka?
Jawapannya mudah - berlatih dan terus berlatih, menurut penganalisis kanan di Institut Kajian Keselamatan di Pretoria, Richard Cornwell.

Lebih 90 kapal diserang di luar perairan Somalia tahun lalu dan 17 daripadanya masih kekal dalam tawanan. Salah satu daripadanya ialah kapal tangki milik Arab Saudi.

“Serangan itu dilakukan 400 batu nautika di laut. Ia jauh ke tengah daripada yang kita lihat sebelum ini. Menggunakan kapal induk, selalunya bot tunda usang buatan Russia, untuk berlayar ke laut dalam bagi mencari sasaran, kemudian menggunakan bot lebih kecil untuk berlayar dengan lebih rapat dan mengambil alih kapal, memanjat menggunakan tali dan tangga, serta mesingan.

“Mudah untuk memasuki kapal tangki daripada bot lebih kecil. Oleh itu, kapal tangki kerap menjadi sasaran,” katanya.

Kegiatan lanun Somalia turut dirasai di peringkat antarabangsa dan pelbagai cara dibuat untuk mengatasi masalah itu termasuk menyediakan kapal pengiring. Baru-baru ini, sekutu NATO, Armada Kelima Tentera Laut Amerika Syarikat, dan beberapa negara lain menghantar kapal meronda perairan Somalia dan Teluk Aden di kawasan seluas 1.1 juta kilometer persegi untuk mengelakkan kegiatan lanun.

Pada 18 November lalu, sebuah kapal perang India menenggelamkan kapal induk lanun di perairan Yaman selepas lanun menembak ke arah mereka.

Bagaimanapun, berdasarkan saiz dan jumlah aliran kapal yang melalui Somalia dari Terusan Suez, peronda tentera laut saja tidak menjamin keselamatan kapal.
“Kecuali ada kapal perang di kawasan itu, dan paling penting, helikopter, tiada peluang menghentikan kegiatan lanun,” kata Cornwell. 

No comments: