Pages

Monday, February 28, 2011

Harga minyak dunia meningkat kepada USD 114,50 setong


http://wscdn.bbc.co.uk/worldservice/assets/images/2011/02/22/110222141332_oil_mideast_304x171_bbc_nocredit.jpg
Terjemahan Google
Harga minyak naik di pasaran dunia sebanyak 2% dengan latar belakang kebimbangan rusuhan di banyak negara di Timur Tengah dan Afrika Utara ke negara-negara lain di rantau ini, terutama Arab Saudi, yang menduduki posisi pertama dalam pengeluaran minyak mentah dan eksport.
Harga minyak Brent Isnin hingga 114,50 dolar per barel sebelum harga menetap, sementara harga minyak mencapai 99,50 US light crude berputar barel.
Dan penurunan pengeluaran minyak mentah Libya oleh 75% dianggarkan sejak pecahnya peristiwa di negara ini pada tarikh 17 Februari Arab Saudi mengumumkan bahawa mereka akan memberi pampasan kepada kekurangan kerana rusuhan di sana.
Dan pada tahap yang sama, sesuai dengan U. S. Bank Merrill Lynch bahawa rusuhan di Libya telah berhenti pengeluaran minyak dalam negeri selama beberapa bulan mendatang. Laporan Bank menambah bahawa laporan awal menunjukkan bahawa pengeluaran minyak daripada beberapa bidang di atas tanah Libya, atau kapasiti pengeluaran dianggarkan sekitar 1.2 juta barel per hari, telah ditangguhkan.
Di pasaran saham Saudi jatuh 5% setelah seorang gadis 120 nyata, dari berbagai arah dan ladang, surat kepada raja di mana mereka dituntut untuk reformasi menyeluruh, terutama pelaksanaan raja berperlembagaan.
Indeks daripada “perdagangan” untuk harga saham telah turun 10% dalam dua minggu terakhir, peringkat terendah dalam enam bulan terakhir, beberapa pelabur meminta Saudi untuk mendesak kerajaan untuk campur tangan untuk menstabilkan pasaran, atau bahkan mematikan mereka.
Telah diketahui bahawa Arab Saudi memainkan peranan penting dalam bekalan minyak global.
Perkembangan ini datang pada malam pembukaan kembali pasaran saham Mesir selepas penutupan selama sebulan kerana pemberontakan popular di Mesir January 25 Januari
sumber - Blog peribadirasulullah

No comments: