Pages

Friday, December 3, 2010

Seluruh Britain kecoh akibat salji tebal


PENUMPANG pesawat menunggu di luar terminal di Lapangan Terbang Gatwick, semalam.
PENUMPANG pesawat menunggu di luar terminal di Lapangan Terbang Gatwick, semalam.
Lapangan terbang Gatwick ditutup bagi hari kedua, pengangkutan awam dihentikan

LONDON: Salji tebal mengakibatkan seluruh Britain kecoh semalam, dengan lapangan terbang Gatwick di London ditutup bagi hari kedua, perkhidmatan rel terganggu dan orang ramai terkandas.

Pengguna pengangkutan awam sukar untuk ke tempat kerja masing-masing ketika musim sejuk paling teruk yang melanda lebih awal daripada biasa di Britain dalam tempoh hampir dua dekad itu, tidak menunjukkan petanda akan reda.

Pejabat Kaji Cuaca memberi amaran mengenai cuaca lebih teruk dan salji tebal, terutama di kawasan selatan dan timur negara ini.
Suhu bawah sifar dan salji selama beberapa hari, yang bermula di Scotland dan utara England dan bergerak ke selatan, mengakibatkan kekecohan dan boleh mendatangkan kerugian 1.2 bilion pound (RM5.8 bilion) kepada ekonominya sehari, menurut penginsurans RSA.

Gatwick, lapangan terbang kedua sibuk di Britain, berkata ia akan terus ditutup sehingga sekurang-kurangnya 6 pagi hari ini berikutan salji tebal.

Lapangan Terbang Edinburgh, yang dikendalikan oleh BAA, masih ditutup, tetapi landasannya dijangka tidak dilitupi salji menjelang lewat pagi, katanya.

Ketika Britain terus dikecam kerana tidak berupaya menangani cuaca buruk, Setiausaha Pengangkutan, Philip Hammond mengarahkan kajian mengenai tindakan yang diambil oleh pengendali pengangkutan minggu ini.
Kita tiada pilihan untuk merasa puas hati. Terdapat pengajaran yang boleh ditimba daripada pencapaian kita setiap kali berlaku cuaca buruk dan adalah penting kita mempelajarinya sekarang, kata Hammond dalam satu kenyataan.

Musim sejuk lalu adalah yang paling teruk di Britain selama tiga dekad dan pihak berkuasa berharap dapat mengelakkannya daripada berulang.

Eurostar, yang mengendalikan perkhidmatan kereta api laju antara Britain dan Perancis dan Belgium, berkata ia beroperasi dengan jadual paling minimum semalam berikutan cuaca buruk.

Perkhidmatan Eurostar kini tertakluk kepada kelewatan sehingga 90 minit dan sesetengahnya dibatalkan, katanya.

Southern Railway, yang mengendalikan kereta api antara London dan pantai selatan England, berkata semua perkhidmatannya dibatalkan berikutan salji tebal, walaupun ia akan memulakan perkhidmatan terhad di kawasan London bermula jam 10 pagi.

Ais pula menyebabkan jalan raya menjadi licin dan merbahaya.

Kira-kira 200 pemandu bermalam dalam kenderaan masing-masing pada hari kedua atau di dewan kampung berdekatan Yorkshire, sementara penumpang kereta api ke pusat peranginan selatan Brighton terpaksa bermalam di dalam koc, lapor BBC.

Beribu-ribu sekolah dijangka ditutup, sesetengahnya bagi hari keempat secara berturut-turut. Reuters

No comments: