Pages

Sunday, October 17, 2010

Terowong terpanjang dibina di Switzerland


SEDRUN - Kumpulan jurutera Switzerland berjaya memecahkan batuan terakhir dalam pembinaan rumit terowong terpanjang di dunia yang mengambil masa 60 tahun, kelmarin. 

Kejayaan itu disambut dengan bunyi trumpet dan sorakan di seluruh negara bagi merayakan pencapaian hebat itu. 

Pemecahan batuan itu menandakan pembentukan terowong sepanjang 57 kilometer di Switzerland, sekaligus merampas rekod terowong terpanjang di dunia dari Jepun. 

Pembinaan Terowong Gotthard Base itu dianggap pencapaian baru dalam penghasilan jaringan pengangkutan berkelajuan tinggi yang bakal menghubungkan setiap penjuru Eropah.: 

Pertama kali dicadangkan oleh jurutera Switzerland, Eduard Gruner pada 1947, terowong itu bakal digunakan untuk penghantaran jutaan tan barangan yang pada masa ini dihantar menggunakan lori melalui pergunungan Alps. 

Pembinaan terowong itu mempunyai kepentingan ekonomi kepada negara Eropah itu kerana memudahkan penghantaran barangan ke pelabuhan di Belanda dan Itali. 

Terowong terpanjang di dunia itu juga dibina bagi mengurangkan kerosakan kepada landskap pergunungan Alps disebabkan oleh kenderaan berat yang melalui kawasan itu.sumber

No comments: