Pages

Sunday, October 17, 2010

Kriminal: Seronok bunuh

PERBUALAN ringkas ini dirakam antara Maden, 38, bersama operator 999 (polis) selepas membunuh anak saudara perempuannya, Tia Rigg yang baru berusia 12 tahun pada 3 April lalu.
Operator (999): Apa yang sudah berlaku?
Maden: Saya bunuh anak saudara perempuan saya sendiri
Operator: Bila berlaku?
Maden: Saya baru saja selesai membunuhnya
Operator: Kenapa kamu lakukannya?
Maden: Sebab saya seronok untuk melakukannya
Operator: Bagaimana boleh berlaku?
Maden: Saya menikamnya dengan pisau kemudian mencekiknya, itu saja. Selamat tinggal


Dua minit selepas panggilan berkenaan direkodkan, Polis Manchester bergegas ke tempat kejadian kemudian menangkap Maden yang berasal dari Cheetham Hill, Manchester, England.

Tia ditemui terkulai tidak bernyawa dalam keadaan berbogel, kaki masih tersarung stokin dan tangannya terikat di bilik kediaman suspek.

Siasatan awal polis mendapati Tia bukan saja dibunuh dengan kejam oleh bapa saudaranya itu malah sebelum itu mangsa turut dirogol dan didera dengan teruk.

Tia ditikam beberapa kali di perut dan dijerut menggunakan tali gitar. Selain merogol mangsa, Maden turut memasukkan objek keras pada kemaluan mangsa. Polis mengesahkan suspek turut sengaja memperlahankan kematian untuk menyeksa mangsa terbabit.

Pegawai Polis Manchester, Superintendan Mary Doyle, berkata kes berkenaan dianggap jenayah luar biasa dan amat sadis.

“Suspek bukan saja tidak berperikemanusiaan malah melakukan jenayah di luar batas kemanusiaan. Siasatan menunjukkan mangsa didera cukup teruk. Setiap tikaman di perut amat menyakitkan tetapi suspek cuba melambatkan kematian mangsa. Ia satu tragedi,” katanya.

Dalam tempoh tidak sampai tiga bulan, pada 21 Jun lalu, kes ini dibicarakan di Mahkamah Diraja Manchester. Susulan perbicaraan di mahkamah terbabit, pelbagai bukti dan hujah mengejutkan membabitkan suspek.

Maden yang juga duda tanpa pekerjaan ini dipercayai seorang pedofilia atau lelaki yang gila seks terhadap kanak-kanak. Suspek menyimpan lebih 2,000 keping koleksi gambar lucah, selain turut memiliki koleksi filem membabitkan pembunuhan, rogol, keganasan kanak-kanak dan seks.

Ketika melakukan pembunuhan, Maden memuat turun dua dokumen daripada Internet bertajuk ‘Belly Stabbing dan ‘Throat Crush’ yang berkaitan cara membunuh kanak-kanak.

Pendakwa, Gordon Cole berkata Maden dengan sengaja menggunakan fantasi dan nafsu untuk merogol, menyeksa dan membunuh mangsa.

“Dia (Maden) bertindak tanpa perikemanusiaan untuk memberi kesakitan yang teruk terhadap mangsa. Dokumen yang dimuat turun menunjukkan cara membunuh yang kejam dan melambatkan kematian.

“Ia tindakan yang sudah dirancang, walaupun ia hanya bermula dengan fantasi. Apa yang dia inginkan adalah untuk merealisasikan fantasi yang berlegar dalam fikirannya,” katanya.

Maden mendakwa dia mendengar ‘suara jahat’ membisik telinganya untuk melakukan pembunuhan terbabit. Bagaimanapun, mahkamah menolak kenyataan berkenaan kerana suspek disahkan normal dan tidak menghadapi sebarang gangguan mental.

Awal Oktober baru-baru ini, mahkamah menjatuhkan hukuman penjara seumur hidup terhadap Maden, tanpa parol. Suspek menjadi penjenayah ke-40 dalam sejarah British yang tidak akan dibebaskan dari penjara akibat kesalahan yang dilakukan.

Ibu mangsa, Lynn Ahmed, 34, meluahkan rasa terkilan dan kecewa dengan tindakan kejam abangnya itu.

“Dia (Maden) akan dihantui dengan kematian anak saya sepanjang hayatnya. Hukuman ini adil buat Teapot (nama manja Tia), setidak-tidaknya rohnya dapat ‘pergi’ dengan aman sekarang,” kata ibu malang terbabit.




INFO

SUSPEK: John Maden

UMUR: 38 tahun

PEKERJAAN: Menganggur

JENAYAH: rogol dan bunuh

MANGSA: Tia Rigg, 12 tahun (ketika kejadian)

FAKTA JENAYAH: Maden memperdaya anak saudara perempuannya, Rigg kemudian merogol, seksa dan membunuh mangsa dengan kejam. Selepas merogolnya, Rigg ditikam beberapa kali di perut dan dijerut menggunakan tali gitar sehingga mati. Maden turut memasukkan objek keras pada kemaluan mangsa. Polis mengesahkan suspek turut sengaja melambatkan kematian untuk menyeksa mangsa terbabit. Rigg ditemui terkulai tidak bernyawa berbogel, kaki masih tersarung stokin dan tangannya terikat di bilik kediaman suspek, di Cheetham Hill, Manchester, England.

FAKTA KES: Awal Oktober baru-baru ini, Mahkamah menjatuhkan hukuman penjara seumur hidup terhadap Maden, tanpa parol, atas kesalahan merogol, seksa dan membunuh kanak-kanak. Suspek menjadi penjenayah ke-40 dalam sejarah British yang tidak akan dibebaskan dari penjara akibat kesalahan yang mereka lakukan.
sumber

No comments: