Pages

Saturday, September 4, 2010

Madu mampu membunuh bakteria berbahaya




Madu membunuh bakteria yang berbahaya.
العسل يقتل البكتريا العنيدة

http://kaheel7.com/ar/images/stories/stern_honey_bee.jpg
Setiap hari ada bukti saintifik baru pada kekuatan penyembuhan madu, terkini bahawa madu mengandungi antibiotik yang sangat kuat ....
Dalam satu  kajian baru oleh University of  Sydney mengkaji madu yang mempunyai kuasa aneh untuk membunuh virus dan bakteria perlawanan sengit terhadap antibiotik. Perkataan penyelidik "De Carter," seorang profesor di College of Biological Sciences dan kuman mikrob di Universiti Sydney: antara kami penyelidikan kami, madu yang dapat menggantikan pelbagai antibiotik digunakan untuk merawat luka krim Kalmriham dan berbeza, dan bahawa penggunaan madu sebagai bantuan untuk rawatan tambahan akan meningkatkan usia antibiotik.
http://kaheel7.com/ar/images/stories/78678687.jpg
Madu adalah makanan terbaik bagi anak-anak, remaja dan dewasa yang mengandungi ratusan gizi: Vitamin sangat penting bagi pertumbuhan, logam ,  garam,  anti-virus dan bakteria yang  menambahkan pengetahuan semua kajian saintifik bahawa madu adalah cara rawatan terbaik dari jenis-jenis makanan yang dapat menyembuhkan secara terbaik.
Jenis bakteria umum  yang menyebabkan jangkitan di hospital  terdapat berbagai  jenis dan sekurang-kurangnya satu daripada antibiotik  dan hal ini memerlukan pengeluaran jenis antibiotik baru untuk dapat menghilangkan bakteria yang menyebabkan penyakit tersebut.
Menurut seorang penyelidik:  Saya tidak tahu sejauh mana saintis mengetahui  kemampuan madu bertindak terhadap bakteria, tetapi sebatian yang paling mungkin dalam madu bernama "methylglyoxal" berinteraksi dengan bahan-bahan lain yang belum mampu dikaji  sampai masa sekarang, anda boleh mengetahui  kemampuan bakteria untuk menghasilkan strain baru yang bertahan terhadap antibiotik.
Madu dianggap sebagai salah satu bahan yang paling kompleks dalam komposisinya, mengandungi hampir 800 sebatian dan kompleksitas ini menyulitkan bagi para saintis untuk memahami mekanisme yang digunakan untuk melawan bakteria dan membunuhnya. Dan katakanlah:  Allah SWT telah menyimpan di dalam artikel ini penyembuh dari makanan yang hebat kita harus menggunakannya.
http://kaheel7.com/ar/images/stories/2143234.jpg
Al-Quran memberitahu kita sifat penyembuhan besar madu, Yang Maha Kuasa berkata:  (Dari perut mereka datang minum bermacam-macam warnanya, di dalamnya ada penyembuhan bagi orang-orang dalam tanda bagi kaum yang berfikir) [Nahl: 69]. Bagi mereka yang berfikir dengan kejadian madu  dan Keajaiban yang  kompleks dan luar biasa yang telah berlaku berkaitan  proses pengeluaran madu.
Lebah telah  merantau  puluhan kilometer dan hinggap  pada beribu-ribu bunga untuk menghasilkan  madu  satu sudu teh sahaja.
Oleh kerana itu, Wahai mereka yang mencintai makanan Rasulullah SAW berhati-hati untuk makan madu setiap hari, walaupun  dalam jumlah yang sedikit, terutama ketika sarapan dan para saintis berkata Madu adalah makan yang paling penting buat masa ini. Telah terbukti secara perubatan bahawa makan madu secara teratur dapat merawat berbagai penyakit, termasuk peradangan dan rasa sakit saraf tulang belakang dan meningkatkan kekebalan tubuh dan perlawanan terhadap penyakit.
Kami menyarankan juga agar kita sentiasa bergantung kepada madu dari semua jenis  untuk mengurangkan bahan kimia menggunakan antibiotik, tetapi madu tidak merawat kita secara mendadak, malah rawatan madu  beberapa minggu atau bulan, tetapi pemulihanya adalah telah  dijanjikan Oleh Allah SWT , Insya Allah,
Sama-samalah kita memuji Allah SWT yang telah memberikan berbagai nikmat dan hikmah yang tidak terhingga  jumlahnya:  (Jika kamu menghitung-hitung kasih karuniaan nikmat Allah SWT kepada kamu, tidak terhitung banyaknya, sesungguhnya  Allah Maha Pengampun  lagi Maha Mengasihani) [lebah: 18].
Rujukan
- University of Sydney.
في كل يوم هناك إثبات علمي جديد على قوة العسل الشفائية وآخرها أن العسل يحوي مضادات حيوية قوية جداً....
في دراسة جديدة أجرتها جامعة سيدني الأسترالية تبيّن أن للعسل قوة عجيبة في قتل الفيروسات والبكتريا الشرسة المقاومة للمضادات الحيوية. وتقول الباحثة "دي كارتر" الأستاذة المشاركة في كلية العلوم البيولوجية والميكروبية الجرثومية في جامعة سيدني: بيّن لنا البحث الذي أجريناه، أن العسل يمكن أن يحل محل الكثير من المضادات الحيوية المستخدمة في معالجة الجروح كالمراهم والكريمات المختلفة، كما إن استخدام العسل كوسيلة مساعدة للعلاج يعمل سيزيد من عمر المضادات الحيوية.
العسل أفضل غذاء للأطفال والشباب والكبار، ويحوي مئات المواد النافعة: فيتامينات ضرورية جداً للنمو، معادن وأملاح ومواد مضادة للفيروسات والجراثيم، وتؤكد جميع الدراسات العلمية أن العسل من أفضل الأغذية الشافية.
إن أكثر أنواع البكتيريا التي تسبب الالتهابات في المستشفيات باتت قادرة على مقاومة نوع واحد على الأقل من المضادات الحيوية، وهذا يتطلب إنتاج أنواع جديدة من هذه المضادات لتكون قادرة على القضاء على البكتيريا المسببة للأمراض.
وتقول الباحثة: لا يعرف العلماء حتى الآن الطريقة التي يعمل بها العسل على مقاومة البكتيريا، لكن على الأغلب أن مركباً داخل العسل اسمه "methylglyoxal" يتفاعل مع مركبات أخرى لم نعلمها حتى الآن، ليكون قادراً على تعطيل قدرة البكتيريا من إنتاج سلالات جديدة قادرة على مقاومة المضادات الحيوية.
يعتبر العسل من أكثر المواد تعقيداً في تركيبته، إذ يحتوي على ما يقارب الـ 800 مركب، وهذا التعقيد يجعل من الصعب على العلماء أن يدركوا تماماً الآلية التي يقوم من خلالها بمقاومة البكتيريا وقتلها. ونقول: إن الله تعالى أودع في هذه المادة الغذائية خصائص شفائية عجيبة ينبغي علينا الاستفادة منها.
إن القرآن العظيم أخبر عن الخصائص الشفائية للعسل، يقول تعالى: (يَخْرُجُ مِنْ بُطُونِهَا شَرَابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِيهِ شِفَاءٌ لِلنَّاسِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآَيَةً لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ) [النحل: 69]. فالذي يتفكر في النحلة وكيف تقوم بصناعة العسل، يعجب من التعقيد المذهل الذي يرافق عملية إنتاج العسل.
فالنحلة تقطع عشرات الكيلومترات وتحط على آلاف الزهور من أجل صناعة ملعقة عسل واحدة!
ولذلك يا أحبتي ننصح بالحرص على تناول العسل كل يوم ولو بكمية قليلة وبخاصة أثناء وجبة الفطور التي يقول العلماء إنها أهم وجبة في اليوم. فقد ثبت طبياً أن تناول العسل بانتظام يعالج أمراضاً كثيرة منها التهاب الأعصاب وآلام العمود الفقري ويزيد مناعة الجسم ومقاومته ضد الأمراض.
وننصح كذلك بالاعتماد على العسل بكافة أنواعه والتقليل من استخدام المضادات الحيوية الكيميائية، ولكن تأثير العسل بطيء ويحتاج العلاج لأسابيع أو شهور، ولكن الشفاء يكون مضموناً بإذن الله تعالى، فالحمد لله على هذه النعم التي لا تُحصى: (وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ) [النحل: 18].
ــــــــــــ
بقلم عبد الدائم الكحيل
المراجع
- جامعة سيدني.

No comments: