Pages

Wednesday, September 15, 2010

Kad undi palsu ditemui

KABUL: Beribu-ribu kad pendaftaran mengundi palsu ditemui di seluruh Afghanistan, mencetuskan kebimbangan di kalangan pegawai dan pemerhati.
Suruhanjaya Aduan Pilihan Raya (ECC) yang disokong Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan Yayasan Pilihan Raya Bebas dan Adil Afghanistan (FEFA) berkata semalam, salinan palsu kad pendaftaran, dokumen yang perlu ditunjukkan sebelum pengundi dibenarkan mengundi ditemui di Herat di Barat Afghanistan, Kunduz dan Baghland di utara dan Nuristan dan Paktia di timur negara itu.
Bagaimanapun, kedua-dua pertubuhan itu tidak dapat menyatakan jumlah dokumen palsu yang ditemui atau dalang yang menyebarkannya.

Afghanistan akan mengadakan pilihan raya Parlimen Sabtu ini yang dilihat sebagai kunci utama kepada kestablilan di negara itu.

Jurucakap FEFA, Jandad Spinghar berkata, kad pendaftaran palsu seumpama itu pernah digunakan pada tiga pilihan raya lalu.

“Kami sudah melihat sampel kad palsu itu yang ditemui pemerhati kami.

“Jika kerajaan bertindak mengekang penyebarannya, tahap penipuan mungkin boleh dikurangkan jika tidak dihapuskan sama sekali,” katanya. - AFP

No comments: