Pages

Friday, September 3, 2010

Empat Yahudi ditembak mati



TEBING BARAT - Empat rakyat Israel ditembak mati di dalam sebuah kereta yang dinaiki mereka berhampiran penempatan haram Yahudi di Tebing Barat, kelmarin. 

Mangsa, dua wanita dan dua lelaki, berasal dari kawasan penempatan Baitul Hagai dan Kiryat Arba. 

Serangan yang berlaku sehari sebelum pemimpin Israel dan Palestin bertemu untuk rundingan damai di Washington itu dilihat memusnahkan keadaan yang agak stabil di Tebing Barat selama ini. 

Media Israel melaporkan kumpulan pejuang Palestin, Hamas mengaku bertanggungjawab atas serangan itu melalui satu kenyataan rasmi kumpulan itu. 

"Kami memuji serangan itu dan menganggapnya satu tindak balas yang patut kepada jenayah pendudukan Yahudi di bumi Palestin," menurut jurucakap Hamas di Gaza. 

Kumpulan Hamas juga dilaporkan melancarkan serangan itu bagi menekankan isu kegagalan kerjasama keselamatan di antara Pihak Berkuasa Palestin (PA) dan Israel yang menguasai Tebing Barat. 

Pegawai PA mengutuk serangan itu yang dianggap sebagai percubaan Hamas untuk membantutkan rundingan damai yang akan berlangsung di antara Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu dan Presiden Palestin, Mahmoud Abbas di Washington, hari ini.

No comments: