Pages

Thursday, May 20, 2010

Biadab, Tahanan Palestina Dijadikan Bahan Ujian



Menurut pusat Maklumat Palestina, lembaga HAM yang beribu pejabat  di Kairo bernama Sawasya Center mendapatkan bukti dari tahanan yang bernama Zuhair al-Iskafi dan beberapa tahanan yang lain bahawa mereka mendapatkan suntikan yang mengakibatkan rambut di seluruh bahagian tubuh mereka mengalami keguguran atau dalam istilah medic disebut alopecia universalis.
Lembaga HAM Sawasya Center memberikan kenyataan bahawa Zionis Israel menggunakan tahanan Palestina sebagai bahan ujian  untuk menguji keefektifan ubat-ubatan baru yang dikeluarkan oleh industri perubatan mereka.
Pada waktu  sekarang ribuan penduduk Palestina berada dalam tahanan penjajah Israel dan tidak mendapat perhatian dunia antarabangsa walaupun  mereka sentiasa menerima penyeksaan.
The Sawasya Center meminta organisasi HAM dan PBB untuk mengirimkan deligasi dari para ahli medic untuk memeriksa situasi tahanan Palestina berkenaan dengan ujian  perubatan tersebut.
Lapuran dari pemerintah Palestina menyebutkan, bahawa sejak tahun 1967  semasa Israel melakukan penangkapan besar-besaran terdapat 700.000 penduduk Palestina yang ditahan dan sejumlah 50.000 sejak tahun 2000.
Buat masa sekarang  9.850 warga Palestina ditahan oleh Zionis Israel, termasuk 105 wanita dan 359 kanak-kanak. Kebanyakan mereka ditahan tanpa melalui proses keadilan terlebih dahulu.
Bahkan seringkali diantara mereka kembali kepada keluarganya dengan keadaan tidak bernyawa dan beberapa organ dalaman dalam  tubuh merka telah dicuri.

No comments: