BEIJING - CHINA. Seorang lelaki China dibebaskan selepas 20 tahun dipenjara atas tuduhan membunuh dan akan mendapat lebih AS$400,000 (RM1.6 juta) pampasan.
Chen Man kini berusia awal 50an dijatuhkan hukuman gantung dan diringankan hukuman penjara seumur hidup pada November 1994 kerana membunuh di selatan Wilayah Pulau Hainan.
Selepas beberapa siri rayuan sehinggalah ke mahkamah tertinggi negara itu, Chen dibebaskan pada bulan Februari kerana kekurangan bukti.
Ini adalah salah satu kes yang menunjukkan kekurangan sistem keadilan China dimana mahkamah dikawal ketat oleh Parti Komunis yang memerintah dan pesalah dipaksa membuat pengakuan dan lebih 99 peratus defendan jenayah didapati bersalah.
Mahkamah wilayah Hainan yang mengekalkan hukuman gantung terhadap Chen pada tahun 1999 bersetuju membayar pampasan sekitar 2.75 juta yuan (RM1.6 juta) bagi kehilangan kebebasan peribadi dan penderitaan mental.
Chen menuntut lebih 9.66 juta yuan (RM5.97 juta) pampasan dan mahkamah perlu membuat permohonan maaf secara rasmi di media sosial dan tempatan.
"Saya perlu menerimanya. Kami perlu menyesal tetapi kita mengakui ia mengikut Undang-undang Pampasan Negeri," katanya memberitahu Legal Evening News.