Kanak-kanak berusia 12 tahun itu, Jordan Waddingham menemukan sarang tabuan itu di kawasan semak di Karoola, timur laut Launceston selepas ibunya, Stephanie menawarkan AS$20 (RM73) untuk mengesan sarang serangga itu ekoran terganggu dengan kehadiran tabuan itu di rumah mereka.
Menurut portal Mail Online, Waddingham hanya mengambil masa beberapa minit untuk mengesan sarang berkenaan di tebing sungai apabila mengekori beberapa ekor tabuan itu pulang ke koloninya.
Pakar dari Muzium Queen di Launceston, Simon Fearn berkata, pihaknya mengambil masa dua hari untuk menggali keseluruhan sarang tabuan itu apabila dimaklumkan tentang penemuan koloni terbesar oleh kanak-kanak itu.
Malah, katanya, empat orang diperlukan untuk mengangkat sarang itu yang berukuran satu meter tinggi dan tiga meter ukuran lilit, sekali gus lebih besar berbanding saiz normal yang hanya sebesar bola sepak.
“Sarang seberat 90 kilogram itu dipercayai menampung koloni tabuan sebanyak kira-kira 100,000 ekor dan kini disimpan di muzium untuk tontonan umum,” katanya.