RAJASTAN - INDIA. Berpuasa sehingga mati, itulah satu budaya ekstrem yang diamalkan oleh masyarakat India yang berpegang kepada ajaran Jainisme.

Mengikut kepercayaan ini , mereka yang ingin mengikut ritual ini perlu bersumpah untuk berhenti makan sehingga mereka benar-benar mati.

Ritual ini digelar ‘Santhara’ , menurut kepercayaan mereka lagi ‘ibadat’ ini dibuat bertujuan untuk membersihkan diri daripada karma buruk dan mencapai ‘Mokhsa’ iaitu pembebasan dari kitaran dunia kematian dan kelahiran semula.

Untuk itu, setiap tahun, ratusan penganut Jainisme di India mengambil sumpah untuk melakukan ‘ibadat’ ini , di mana  lebih dari 60 peratus peserta adalah dari kaum wanita.

Namun ritual ini banyak dilakukan oleh mereka yang sakit teruk, tetapi individu yang sihat juga boleh mengambil bahagian, oleh itu sekiranya mereka ingin membuat demikian mereka boleh meminta izin daripada rakan-rakan, keluarga dan guru untuk melakukan Santhara.

Setelah diberi kebenaran, mereka boleh berpuasa dari makan dan minum secara beransur-ansur, selama masa itu mereka perlu belajar untuk melepas hasrat duniawi. Jika tidak mampu, bererti mereka mengagalkan sumpahnya dan harus segera berhenti berpuasa.

Memetik laporan The Time of India, hingga kini satu-satunya orang yang berjaya menjalani Santhara hingga rekod 87 hari adalah sami berusia 60 tahun bernama Sadhvi Charan pada tahun 2009.

Amalan  Santhara ini diikuti oleh puluhan ribu penganut Jainisme di seluruh dunia, namun yang benar-benar kental sahaja sanggup ‘berpuasa penuh’.