Darius, yang mempunyai berat 22.2 kilogram dan berukuran lebih 1.2 meter panjang berdepan cabaran selepas anaknya, Jeff yang kini sudah berukuran 1.15 meter panjang dan mempunyai masa enam bulan untuk mencapai berat melebihi induknya.
Pemilik kedua-dua arnab itu, Annette Edwards, 63, dari Bromgrove, barat daya Birmingham, berkata, dia tidak sabar menunggu saat Jeff mencapai usia sama seperti induknya sekali gus dinobatkan sebagai arnab terbesar oleh Guinness Book of Records.
Jelasnya, walaupun saiz Darius sangat besar, tetapi saiz Jeff dianggap lebih besar memandangkan arnab itu masih pada peringkat bayi.
“Saya mengharapkan Jeff mampu membesar melebihi induknya, sekali gus memecah rekod dan mencatat sejarah baharu dunia,” katanya seperti yang dilaporkan portal Mail Online.
Arnab jenis Continental Giants merupakan baka arnab yang mampu membesar kira-kira 1.2 meter panjang.
Menurut Edwards, dia menghabiskan sebanyak wang sebanyak 5,000 pound (RM27,271) setahun untuk membeli 2,000 batang lobak dan 700 buah epal sebagai makanan kepada arnab belaannya.
“Meskipun bersaiz besar dan kuat makan, Darius dan Jeff rajin membersihkan diri, menyebabkan kos penjagaan kesihatan mereka sangat rendah.
“Mereka juga mempunyai selera yang besar apabila waktu makan dan situasi itu sangat baik bagi penjagaan gigi dan penghadaman yang sihat,” jelasnya.