Pages

Friday, December 5, 2014

Satu kampung sakit misteri akibat pencemaran logam berat



GUIQIANG menunjukkan benjolan yang tumbuh pada tangannya kesan daripada pencemaran logam berat di Kampung Sahecun, China.


BEIJING – Penduduk di Kampung Sahecun di selatan China mengalami penyakit ganjil dan ketumbuhan di badan mereka akibat kesan pencemaran logam berat yang meracuni air serta tanah di kawasan berkenaan.
Masalah kesihatan seperti badan lemah dan benjolan di seluruh tubuh dipercayai berpunca daripada pencemaran sebuah bekas lombong plumbum yang telah ditutup beberapa puluh tahun lalu.
Seorang penduduk, Huang Guiqiang, 58, berkata, dia tidak mampu bekerja kerana sakit dan keseluruhan badannya juga ditumbuhi dengan benjolan kecil.
“Saya mula sakit sejak beberapa tahun lalu yang menyebabkan badan saya lemah dan tidak mampu lagi untuk bekerja,” katanya.
Ujarnya, ramai penduduk memperoleh sumber makanan dari kolam penternakan ikan walaupun sedar haiwan berkenaan telah dicemari dengan logam berat.
Pusat Kajian Geologi dan Alam Sekitar Guangxi pada tahun 2000 memberi amaran bahawa jumlah logam berat kadmium di sungai dan sumber air di kampung itu adalah 17.4 kali lebih tinggi daripada tahap biasa.
Jumlah kandungan kadmium di tanah pula jauh lebih tinggi iaitu 29.1 kali ganda daripada tahap biasa. – Agensi

No comments: