Wajah warga Perancis yang ditahan anggota IS dimuat naik ke dalam video. Foto: AFP
Wajah warga Perancis yang ditahan anggota IS dimuat naik ke dalam video. Foto: AFP
ALGIERS - IRAQ. Anggota kumpulan Negara Iraq dan Jajahannya (ISIL) yang mentadbir Negara Islam (IS) mendakwa, mereka memenggal kepala seorang warga Perancis setelah kerajaan negara itu menolak permintaan untuk menghentikan serangan di Iraq.

Dakwaan itu dibuat selepas kumpulan terbabit mengedarkan visual yang dimuat naik dalam ke laman web kumpulan itu dengan tajuk 'Mesej Berdarah kepada kerajaan Perancis'.

Herve Gourdel, 55, diculik Ahad lalu oleh Jund al-Khilifa atau 'Tentera Khalifah' ketika beliau berada di sebuah taman tarikan pelancong yang kini dijadikan kem perlindungan untuk kumpulan terbabit.

Klip video itu memaparkan Gourdel dalam keadaan berlutut dengan tangannya diikat belakang dan dikelilingi empat individu bersenjata dan bertopeng.

Salah seorang militan membaca ucapan mengutuk campur tangan 'Jenayah Tentera Salib Perancis' menentang umat Islam di Algeria, Mali dan Iraq.

Difahamkan, kenyataan itu disiarkan sehari selepas Presiden Perancis, François Hollande bertegas tidak akan tunduk kepada ugutan kumpulan itu untuk menamatkan serangan udara di Iraq dalam masa 24 jam.
Perancis, yang menyertai misi perikatan anti-ISIL bersama Amerika Syarikat, mula melancarkan serangan terhadap IS sejak Selasa lalu dalam laporan AFP.