Pages

Saturday, September 27, 2014

Gunung berapi meletus di Jepun



GUNUNG berapi meletus di tengah Jepun hari ini menyebabkan kepulan debu tebal naik ke udara dan mengakibatkan amaran dikeluarkan kepada pendaki dan orang ramai supaya beredar dari kawasan kejadian. - Foto REUTRERS
TOKYO: Gunung berapi meletus di tengah Jepun hari ini menyebabkan kepulan debu tebal naik ke udara dan mengakibatkan amaran dikeluarkan kepada pendaki dan orang ramai supaya beredar dari kawasan kejadian.
Stesen penyiar Jepun, NHK memetik pihak berkuasa tempatan berkata, ada laporan mengenai kecederaan tetapi belum dapat dipastikan keadaan mereka yang terbabit.
Selain itu, terdapat orang ramai yang sudah dipindahkan dari tempat penginapan di kawasan pergunungan.
Gunung Ontake meletus sebelum waktu tengah hari ketika cuaca cerah. Gunung setinggi 3,067 meter itu berada di sempadan wilayah Nagano dan Gifu dekat kawasan pergunungan di Honshu, pulau terbesar di Jepun.
NHK turut menayangkan rakaman video menunjukkan pendaki bergegas meninggalkan kawasan puncak ketika kepulan debu tebal menjejaskan penglihatan mereka.
Sementara itu, Jabatan Meteorologi Jepun berkata, amaran akibat letusan Gunung Ontake dikeluarkan pada tahap tiga berdasarkan skala satu hingga lima dan menasihatkan orang ramai supaya menjauhi gunung berkenaan memandangkan debu boleh dilihat dari jarak empat kilometer. - AP

No comments: