Pages

Saturday, August 9, 2014

Misteri 3 kawah Siberia

Big hole on Taymyr near Nosok

View of the crater in Antipayuta
Sides of Yamal crater near Bovanenkovo

Crater near Bovanenkovo gas field

Yamal crater near Bovanenkovo from above
Siberia: Kemunculan tiga lubang di kawasan terpencil di Russia masih menjadi misteri walaupun saintis sudah mengemukakan beberapa teori bagi menjawabnya.

Bermula dengan kehairanan sesetengah pihak mengaitkan fenomena itu dengan campur tangan makhluk asing, kesan peluru berpandu atau akibat hentaman tahi bintang.


Lubang atau juga dikenali sebagai kawah pertama itu mempunyai kedalaman 70 meter dan selebar 30 meter, manakala lubang kedua berukuran lebih kecil, iaitu selebar 15.3 meter.



Lubang ketiga pula berukuran hanya 4 meter.


Lubang pertama ditemui seorang penduduk tempatan secara kebetulan, dan lebih menarik ia berlaku di suatu tempat dikenali sebagai Yamal - bermaksud Hujung Tanah.


Apa yang menyebabkan ia menjadi lebih misteri ialah, lubang itu dipercayai terbentuk bukan disebabkan pemendapan, sebaliknya letusan dari dalam tanah.

Lubang pertama dikesan pada pertengahan Julai lalu sebelum beberapa hari kemudian, lubang kedua yang lebih kecil tetapi sama sifatnya dengan yang pertama ditemui.


Saintis juga menemui lubang ketiga di kedudukan beberapa ratus kilometer jaraknya beberapa hari selepas itu.

Beberapa orang yang sampai ke situ berkata, pengalaman melihat lubang besar dan dalam itu amat menakutkan, terutama apabila mendengar bunyi ketulan tanah jatuh ke air.


Kadar kandungan gas metena di situ juga dilaporkan tinggi.


Selepas saintis melihat lubang berkenaan, beberapa penjelasan ditawarkan bagi menjelaskan mengapa ia berlaku. Penyelidik dari Institut Kriosfera Bumi percaya lubang itu adalah kesan aktiviti alam semula jadi. Satu daripada kemungkinan puncanya ialah ais yang ada di bawah tanah mencair menyebabkan gas di dalamnya terbebas secara mendadak.


Fenomena itu menyebabkan berlaku letusan dari dalam ke permukaan tanah. Ketua saintis Marina Leibman berkata, mereka perlu menyelidik ketiga-tiga lubang misteri itu sebelum dapat memberi penjelasan muktamad. “Setiap lubang menyediakan maklumat tambahan kepada saintis,” katanya. Ketua Unit Pembangunan Artik Russia, Vladimir Pushkarev pula berkata fenomena itu sangat menarik untuk diselidik. Pakar geografi di Universiti Alaska Fairbanks itu berkata, dia yakin lubang berkenaan terbentuk akibat letusan yang kuat. “Ia sangat menarik kerana fenomena begitu belum didokumentasikan dan agak baru kepada kami,” katanya. Saintis Universiti New South Wales di Australia, Chris Fogwill berpendapat ia terjadi akibat fenomena ‘pingo.’ Ia merujuk kepada timbunan tanah yang sering terbentuk di Artik serta sekitarnya.


Beberapa saintis lain menyokong teori Fogwill. Semenanjung Yamal menyimpan rizab gas terbesar di Russia dan lubang terbesar dikesan kurang dari 32 kilometer dari telaga gas terbesar di negara itu di Bovanenkovo. - Agensi

Artikel ini disiarkan pada : 2014/08/09

No comments: